KOeRs 03 20 Het idee Het is al vaker gezegd en geschreven: de bedrijven in de onderhoudssector moeten voor bereid zijn op de toekomst. Denk aan de energietransitie, de verduurzaming van vastgoed, het behalen van de klimaatdoel stellingen. Het beleidsprogramma van OnderhoudNL is helemaal gericht op die uitdagingen van de toekomst. En dan hebben we het niet over de verre toekomst, maar over 2025! Joachim: “We willen als werkgevers én werknemers goed voorbereid zijn op de toekomst. Onze sector heeft echt een rol in het verduur zamen van Nederland. Dat maakt ons aantrekkelijk voor nieuwe instroom. Die aantrekkingskracht moeten we verder ontwikkelen. Daarnaast is het voor elke onderneming noodzaak om wendbaar te blijven en goed te kunnen inspelen op veranderingen om ons heen. Dat moeten we samen doen. De insteek is dan ook dat we niet óver de ondernemers en hun werknemers praten, maar mét hen.” Henk: “Waar we naartoe willen is dat we niet meer denken in termen van ‘wij’ als werkgevers en ‘zij’ als werknemers. Dat idee is niet houdbaar richting 2025. Arbeids verhoudingen veranderen, daar kunnen we zeker van zijn. Hoe ze er precies uit gaan zien, dat is nog onbekend. En daar gaan we ook niet op wachten. We ondernemen nu actie en gaan in gesprek met elkaar. We zoeken naar nieuwe verhoudingen om een solide sector neer te zetten in 2025.” De reis – station ‘werkgevers’ De reis is begonnen. OnderhoudNL trekt het land in en legt het oor te luisteren bij werkgevers. Begin oktober heeft de eerste bijeenkomst plaatsgevonden. Met een dwarsdoorsnede van de leden worden vragen besproken zoals ‘Hoe zien jullie de wereld in 2025?’ 16 ONDeRHOUDNL Joachim van Olst Joachim: “Tijdens de sessie doen we ook een opdracht: stel je voor dat we in 2025 worden uitgeroepen tot beste sector, wat staat er dan in het juryrapport? En waar moeten we dan aan werken?” Henk: “We willen elkaar als ondernemers aan het denken zetten. 2025 is dichterbij dan je denkt. Tegelijkertijd begrijpen we dat zo’n idee moet ‘landen’ en dat er ook bedenkingen of twijfels zijn. Daarom is
17 Online Touch Home