10

REMIXING PURCELL Om het totaaltheater van de semi-opera naar deze tijd te vertalen gebruikt Opera Compact de muziek van Purcell als basis voor een nieuwe remix in club-style. De zanglijnen blijven intact met daaronder (deels) een nieuwe compositie. De keuze viel op componist Mark Pütz; een muzikale alleskunner die bewezen heeft veelzijdige en genre-overstijgende muziek te kunnen schrijven en te produceren: juist deze mix maakt hem tot precies de goede componist voor deze ‘Fairy Queen’. Zijn opdracht is een aansprekende opera-ervaring te creëren en tegelijkertijd een nieuw muzikaal universum voor zowel met opera bekende luisteraars als nieuw publiek te scheppen. WAT IS JE WERKGEBIED? “De kern van mijn werk is componeren; filmmuziek voor tv, maar ook autonome projecten zoals nu voor Opera Compact. Ik begon mijn bedrijf Cosmic Orchestra in 2001 en werkte veel voor de Duitse tv en vanaf 2005 ook voor Nederlands tv-shows op SBS6, NET5, BNN/VARA en RTL. Het NOS Jaaroverzicht, de TV Kantine en Succes Verzekerd zijn daar mooie voorbeelden van. Vanaf 2015 kwam daar ook filmmuziek bij, zoals onder meer The Ghastly Brothers. Een ander prachtig project was de hymne voor de Margraten War Cemetery of de muziek voor Holiday on Ice. Inmiddels werk ik wat minder voor tv, maar is het meer een combinatie van verschillende langdurige projecten geworden voor uiteenlopende partijen.” HOE BEGIN JE AAN EEN OPDRACHT ALS DEZE? “Tijdens het eerste gesprek met Sybrand over de te maken muziek voor Fairy Queen snapte ik echt niet waar het over ging. Welk verhaal wilde hij vertellen en wat wilde hij maken? Ons tweede gesprek nam ik om die reden op en met het terug luisteren daarvan begon ik zijn vraag te snappen. Hij wilde een clubversie van The Fairy Queen van Henry Purcell. Een ‘simpele’ vraag waar duizenden antwoorden op gegeven konden worden. Als inspiratie stuurde Sybrand me een Spotify lijstje met Tiësto en de Cello Guys en we filosofeerden tijdens verschillende sessies over wat het publiek moest gaan voelen. Wat wordt de focus? Gaat het puur om de beat of moet je ook nog iets van Purcell kunnen herkennen? Hoe mixen we beats met authentieke noten? Voor welke bezetting kiezen we? Wat zijn extremen en hoe bouwen we de voorstelling op? Een trip omzetten in muziek. Samen kwamen we tot de kern en maakten we onze visie van de Opera Compact Fairy Queen. Het was een van mijn meest complexe projecten ooit en daarmee een grote uitdaging. Ik ging aan de slag door de partituur van Purcell te bekijken en een originele versie van de muziek – dezelfde waar ook Sybrand vanuit ging – eens op te nemen als basis, niet om echt te gebruiken, maar als startpunt. Vervolgens heb ik daar nieuwe muziek – beats – mee gecombineerd. Wat werkt? Experimenteren met andere geluiden. Sybrand gaf me alle vrijheid binnen zijn gestelde kader en elke keer als ik iets wilde uitproberen was hij positief. Met zijn opmerking dat ik ‘alles’ uit elkaar moest trekken, om moest keren en weer in elkaar moest zetten, hielp hij me enorm. Ik ben dat namelijk letterlijk gaan doen: knippen, omdraaien, anders rangschikken, andere sounds infiltreren en ritmische structuren veranderen. Zo kwam ik tot de rode draad en het stellen van mijn eigen kaders van wat het nu geworden is. Uniek en met een eigen karakter.” DE KEUZE VIEL OP VOORGEPROGRAMMEERDE TRACKS MET EEN TWIST, WIL JE DAT UITLEGGEN? “Eind mei vorig jaar ben ik ermee begonnen en eind juni had ik een idee van richting. Puur door veel te experimenteren en meters te maken. De aria’s en songs terug herleid naar de noten met ook voor de echte Purcell liefhebber een stukje herkenning. 10 FAIRY QUEEN HENRY PURCELL / MARK PÜTZ

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication