12

WAAROM HEBBEN WE DIE HOKJES EIGENLIJK ZO NODIG? Clara Fitzpatrick (17 jaar) is een van de cursisten van de Productiegroep Toneelgroep Maastricht van Theaterschool De Zuiderlingen. Daarnaast deed ze mee aan de workshop ter voorbereiding op Fairy Jungle – de educatievoorstelling van Opera Compact – en maakte ze voor haar opleiding een profielwerkstuk over genderstereotypen binnen theater. JE BENT EEN ZUIDERLING, WAT IS HET RAAKVLAK MET FAIRY QUEEN OP DIT GEBIED? “Ik ben nu het derde jaar cursist bij Theaterschool De Zuiderlingen in Maastricht bij de Productiegroep TGM/ZD. Afgelopen jaar maakten we daarvoor de voorstelling ‘Goudenregen’. Het stuk was gebaseerd op onze eigen verhalen over familie en we mochten allerlei versies van onszelf en rollen daaromheen spelen. Een inkijkje in ieders leven, waarbij niet duidelijk was wat nu wel of niet de waarheid was. Ik speelde met nog twee queer meiden, hoe we homoseksueel moederschap voor ons zien. Alleen al de termen homoseksueel, lesbienne, gay of queer kun je het uren over hebben. Wat betekenen ze en waarom zijn die hokjes eigenlijk nodig? Alles moet een naam en term hebben en ertussenin zweven mag niet. Nu val ik op meisjes en wat als ik later toch weer op een jongen val? Moet ik dan de kast weer ín? Al snap ik dat een ‘label’ of een ‘uitleg’ soms handig is om je aan vast te houden, snap ik niet waarom - als je niet aan de heteroseksuele norm voldoet - het ineens nodig is dat je vertelt wat je dan wél bent. We hebben als mensen blijkbaar behoefte aan stickers op ons hoofd: gender, schoolniveau, geloof en wat niet meer. Hoe belangrijk is dat nu allemaal als je iemand net leert kennen?” WAAROM BESLOOT JE MEE TE DOEN AAN WORKSHOP IN HET KADER VAN FAIRY JUNGLE? “Ik schreef me in voor de workshop omdat ik Eva Custers ken, zij is ook onze docent bij de Productiegroep TGM/ZD, en uiteraard omdat ik inzicht wilde krijgen in de termen rond gender en seksualiteit. De workshop was bedoeld om Opera Compact van input te voorzien om de voorstelling Fairy Jungle te maken. In de voorstelling kom je erachter dat het zetten van een ‘You are here’-stip op de kaart van gender en seksualiteit nog zo makkelijk niet is. Er zijn geen antwoorden en eigenlijk weten we het allemaal ook niet, daar kwamen we tijdens de workshop al snel achter. Er zijn zoveel namen, termen en woorden, maar waarom is het in basis niet gewoon allemaal goed? Mijn gevoel was vooral: sta open voor anderen, met of zonder hokje of sticker. Ik vond het een hele leuke ervaring, waarbij ik ook voor het eerst echt kennis maakte met opera. Eerlijk gezegd heb ik nog geen flauw idee wat we gaan zien bij Fairy Queen, maar ik ben wel heel benieuwd. Opera was in mijn beleving iets waar opa’s en oma’s naartoe gaan, maar dit wordt anders. Een kunstvorm waarbij ieders mening belangrijk is en die het verdient om door een brede doelgroep gezien te worden.” 12 FAIRY QUEEN HENRY PURCELL / MARK PÜTZ

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication