13

Het gevoel van ‘kijk even mee’ en het delen van elkaars zienswijzen bij het communiceren met het publiek. Noem het conceptueel sparren.” WAT IS JOUW MENING OVER DE THEMATIEKEN DIE DIT STUK MET ZICH MEEBRENGT? “Het stuk is geschreven in een bepaalde tijd en geeft een bepaalde mening. De tegenwoordige tijd is anders en er worden dingen in het stuk gezegd waar ons huidige publiek zich anders toe verhoudt dan het publiek toen. We dachten na over hoe we dat konden oplossen; moesten we het stuk aanpassen of moesten we het op een andere manier vormgeven? Madama Butterfly is controversieel, op zijn minst. Er zitten een aantal hele lastige hoeken aan, waar de culturele toe-eigening er maar één van is. Het is een stuk dat op zekere hoogte de Japanse cultuur in een soort museaal jasje steekt. Er zijn zat operahuizen die voor Cio-Cio San de gele schminkdoos pakken en er een echte yellow face van maken, dat wilden we in ieder geval niet. Je moet het stuk juist spelen om die culturele toe-eigening een gezicht te geven en daar commentaar op te geven. En dat kan heel goed in deze tijd. Het is een historisch stuk dat in de laat negentiende eeuw plaatsvond, waarbij Amerika de hele wereld verovert en dus ook Japan wil binnendringen. Dat is ook nu aan de hand." “ Er zitten een aantal hele lastige hoeken aan, waar de culturele toe-eigening er maar één van is 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication