15

“ De Opera Compact versie geeft commentaar op de hele situatie van de hoofdpersonages, wat is daar interessant aan en wat is daar pijnlijk aan Voorbeelden van onze gesprekken over de thematiek van het stuk die tot de daadwerkelijke keuzes van Sybrand leidden. Al gaat het natuurlijk veel verder dan die concrete voorbeelden, ik probeer Sybrand ook te laten weten wat ik lees vanuit mijn netwerk. Ik ben aangesloten bij de Pan Asian Collective, zij maken en delen verhalen vanuit Aziatisch-Nederlandse perspectieven en tonen ook uitingen die ‘per ongeluk’ heel racistisch zijn. Verdekt racisme dat echt niet meer kan. Blinde vlekken waar we het samen wel over moeten hebben. Gesprekken over hoe wij dit stuk zien. Het maakt uiteindelijk niet uit welke keuzes Sybrand maakt, als hij ze wel maar heel bewust maakt. En naast dit alles vind ik de actualisering heel interessant, ook met mijn achtergrond als journalist. Actualiseren verpersoonlijkt, een meisje dat slachtoffer wordt van een groter iets. Het gaat om mensen, altijd. Ik denk daarom dat je het stuk juist nu moet spelen, omdat het iets oproept. Al is het negatief, laat dat dan maar gebeuren. Het is ook tekenend dat het niet de enige versie van Madama Butterfly is die nu speelt. Blijkbaar delen meerdere makers deze mening. Dat zegt ook wat.” 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication