15

In gesprek met Astrid Crum (Marketing Drenthe) Hoe breng je de cultureel-historische achtergrond van Drenthe over? De provincie Drenthe ontwikkelde voor de Drentse gemeenten de Drentse erfgoedlijnen in zes illustrerende verhalen. “Mensen willen geraakt worden. Maar ze willen ook geholpen worden om het erfgoed te ontdekken. Daar passen de erfgoedlijnen goed bij”, zegt directeur van Marketing Drenthe Astrid Crum. Tot nu toe bestond het cultuurhistorische verhaal van Drenthe uit delen die los van elkaar werden verteld. Er was behoefte aan een overkoepelende samenhang, een strategisch narratief. Dat is uitgewerkt in de vorm van de Drentse erfgoedlijnen. Verhaallijnen die gezamenlijk de prachtige Drentse cultuurhistorie beschrijven. Astrid Crum ziet in de verhalen een mooie basis want ze passen volgens haar goed in de huidige tijd, waarin mensen een verhaal willen beleven. De erfgoedlijnen bieden de handvatten om een verhaal te kunnen vertellen. Dat was voor Astrid meteen een mooie binnenkomer bij Marketing Drenthe. “We positioneren Drenthe als oerprovincie, waarin bijvoorbeeld de zichtbaarheid van de prehistorie in het huidige landschap van Drenthe wordt benadrukt.” Verhalen vertellen, oftewel storytelling, is op dit moment populair binnen de communicatie. Door storytelling komt een boodschap beter aan en wordt deze niet vergeten. Sterker nog: het vergroot de kans dat de boodschap wordt doorverteld. Cultureel erfgoed wordt hiervoor regelmatig als onderwerp ingezet. Ook in Drenthe biedt dat mogelijkheden, juist op economisch niveau. Astrid is niet verbaasd over de ontwikkeling dat cultureel erfgoed ingezet wordt om de economie te stimuleren. “Het is een landelijke trend. Als mensen iets willen ervaren, kun je bij wijze van spreken niet aankomen met een informatiebordje. Je moet echt iets te vertellen hebben. Een mooi verhaal. En 9 van de 10 keer komt dat verhaal uit cultureel erfgoed. Want smullen we niet allemaal van mythen en sagen? Gebieden komen tot leven dankzij legendes. Het mooie is: tegenwoordig zijn er prachtige moderne technieken waarmee we onze producten verder kunnen ontwikkelen. Denk aan virtual reality en augmented reality. Hoe mooi is het als je ergens op bijvoorbeeld het Balloërveld loopt en je houdt je telefoon erbij en 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication