62

project 15: Muzen in het landschap Het rivierenlandschap als decor voor muzische evenementen Verschillende muzische vormen Vanwege hun mystieke kwaliteit lenen bepaalde plekken in het gevarieerde landschap van de stadsregio zich bij uitstek als toneel of decor voor muzische evenementen in de sfeer van Oerol (Terschelling) en openluchttheater- of muziekfestivals op of bij wielen (Festival ’t Zeeltje in Deest): muziek, theater, dans, film, poëzie. Men zou dat landschap kunnen aanbieden aan jonge kunstenaars als broedkamer, om er iets bijzonders mee te doen. De verbeelding aan de macht, alles is mogelijk. Multimediale manifestaties, waarbij verhalen in verschillende muzische vormen verteld worden en het publiek op steeds wisselende wijzen het landschap wordt in gezogen. Het publiek dat nu vaak alleen passief toeschouwer is, kan actief meedoen. Dat kunnen ook kunstzinnig opgezette manifestaties zijn voor kinderen waarbij ze water in al zijn indringendheid kunnen beleven (kindertheater op het water, spelen met water, ‘Seebühne’, ‘Badeschiff’ enzovoort). Landschapstheater Illustere gezelschappen die naam maakten met monumentaal en vaak vervreemdend landschapstheater zijn de in 2008 opgeheven Dogtroep en SLEM, de ‘Stichting Landschapstheater En Meer’. Op haar website omschrijft SLEM haar doelstellingen en activiteiten als volgt: ‘SLEM houdt zich bezig met het scheppen van ruimte voor verbeelding, het activeren van de verwondering voor het alledaagse en het achterlaten van sporen in het landschap. Landschapstheater gaat over hoe kunstvormen het landschap kunnen beïnvloeden, vervormen en van betekenis voorzien. Daarbij is ze tevens aanjager van sociale en culturele processen. Binnen de stichting, opgericht in 2003, komen de vakgebieden locatietheater, film/video en landschapsarchitectuur samen. Experimenten met de specifieke eigenschappen van de verschillende en zich uitbreidende disciplines komen voort uit de overtuiging dat wederzijdse beïnvloeding tot verrijking en vernieuwing leidt. Het contrast tussen de trage tijd bij landschapsarchitecten en de samengebalde en manipuleerbare tijd bij theatermakers, filmers, schrijvers, enz. biedt hiervoor vele mogelijkheden. Landschapstheater opereert op het grensvlak van de dagelijkse werkelijkheid. Hiervoor wordt een landschap gemaakt of vervormd en ten behoeve van het verschuiven van het perspectief vervreemd en opgeladen. Het publiek is daarbij deelnemer en toeschouwer tegelijk. Het proces en het resultaat zijn gelijkwaardig.’ Een kans voor SLEM is om op de Waal voor Nijmegen en de Rijn voor Arnhem een – jaarlijks terugkerend – simultaan evenement op te voeren; dit mede in het kader van de Duopool-gedachte (zie ook project 12. Duopool Arnhem-Nijmegen) Festival Gebroeders van Limburg, Nijmegen ‘Zomersprookje’, Oerol 2007 (Bruno Doedens | SLEM), 70 glazen reuzenschelpen vertellen verhalen vanuit de zee 62 Masterplan Dijk & Kolk

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication