5 ORGANISATIE & COMMUNICATIE 5.1 Organisatie Organisatie en coördinatie De in dit masterplan opgenomen (gids)projecten dienen vooral tot voorbeeld en inspiratie. Het is de bedoeling dat de gemeenten en andere belanghebbenden – daartoe geïnspireerd door dit masterplan – zelf met projectvoorstellen komen. De stadsregio heeft vooral een proces- en regietaak. De stadsregio kan positie innemen bij taken als: • Kwaliteitsbewaking • Fondsenwerving; • Internationale betrekkingen; • Informatievoorziening; • Websitebeheer; • Toetsing nieuwe projecten. Aansluiting zoeken bij bestaande organisaties De stadsregio hecht eraan zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij bestaande organisaties. Doel is hun onderlinge samenwerking te bevorderen, om zo de gemeenschappelijke cultuurhistorische identiteit van de regio te stimuleren en te versterken. Gemeenten, regionale en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zijn cruciaal vanwege hun bestuurlijke, administratieve en logistieke inbreng; het Regionaal Bureau voor Toerisme KAN is niet alleen ontwikkelaar van toeristische producten maar ook spin in het web voor het samen met anderen vermarkten van de verschillende kernidentiteiten van de stadsregio. Heemkundekringen en historische verenigingen zijn hierbij van grote waarde door hun grote historische kennis van de eigen streek en hun uitgebreide lokale netwerken. Goed voorbeeld doet goed volgen Waar mogelijk – zie de afzonderlijke projecten – wordt aansluiting gezocht bij actuele plannen en lopende projecten. Ook wordt goed gekeken naar de factoren die het succes van andere, min of meer vergelijkbare projecten bepaald hebben. Neem de resultaten van een project als ‘Stappen in de Toekomst’, dat wordt uitgevoerd onder regie van ‘Geldersch Landschap en Geldersche Kastelen’. Dat project beantwoordt in belangrijke mate aan de behoeften van zowel de bewoners van het gebied en de nabij gelegen steden als toeristen en recreanten. Met het Direct Betrokkenen Overleg is een vorm gevonden, die in de praktijk blijkt te werken. Dat ook aan nieuwe economie wordt gewerkt, bewijst de blik over de grenzen van de regio heen waar het voorbeeld van de Coöperatieve Vereniging ‘Het Groene Woud’ lonkt. Zo kan de economische basis van de ondernemers in de streek, waaronder agrariërs, horeca en verblijfsrecreatie worden verbreed en versterkt. 5.2 Communicatie Draagvlak creëren, enthousiasmeren en stimuleren Een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van dit masterplan is dat het met alle activiteiten en initiatieven een breed draagvlak heeft onder de lokale en (eu)regionale bevolking uitgevoerd wordt, maar vooral door de hierboven genoemde (nationale én internationale) organisaties en instellingen. Gerichte communicatie zal organisaties en instellingen enthousiast maken. Dit proces van stimuleren en enthousiasmeren houdt niet op bij de officiële, publieke start van projecten in het kader van dit masterplan Intern en extern De communicatie rond het ‘Masterplan Dijk en Kolk’ kent twee vormen: interne en externe communicatie. Interne communicatie richt zich op partijen en personen die betrokken zijn bij het cultuurhistorische beleid in de stadsregio. Externe communicatie richt zich naar buiten, op het grote publiek en de publieke opinie. Interne communicatie De boodschap van het ‘Masterplan Dijk en Kolk’ is duidelijk: bedenk of initieer nieuwe, innovatieve, creatieve, bij de stadsregionale identiteit passende, economisch renderende en reëel haalbare projecten, aan de hand waarvan we de regio in cultuurhistorisch opzicht onuitwisbaar op de kaart kunnen zetten. Het fungeert als informatie- en inspiratiebron en als praktische handreiking voor het initiëren, voorbereiden en uitwerken van concrete projecten. Doel van interne communicatie is alle betrokken organisaties en personen op de hoogte brengen van de inhoud, het doel, de beoogde resultaten en de rol die van hen verwacht wordt. Bovendien is het de bedoeling dat de hele machinerie van ideeën, voor stellen en initiatieven in gang gezet wordt en vervolgens door blijft rollen. Deze doelgroep is breed en bestaat grofweg uit de 20 stadsregionale gemeenten, de provincie, de heemkundekringen en andere cultuurhistorische instellingen en organisaties, bedrijven en ook particuliere personen; iedereen kan een projectidee indienen. De belangrijkste middelen voor interne communicatie zijn: • Het masterplan zelf. De teksten, de beelden en de complete presentatie moeten inspireren en stimuleren. • Een (digitale) nieuwsbrief, waarin alle betrokkenen van alle vorderingen, nieuwe ideeën en nieuwe ontwikkelingen op de hoogte worden gehouden. • Een website die fungeert als een actuele databank voor alle nieuws rond het masterplan en de diverse projecten en ontwikkelingen. • Regelmatige bijeenkomsten om betrokkenen over de lopende initiatieven te informeren; deze bijeenkomsten hebben ook tot doel nieuwe initiatieven te genereren. Masterplan Dijk & Kolk 75
76 Online Touch Home