MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 67 ogen van de sector zou sprake moeten zijn van gelijkwaardige planologie, waarbij alle recreatieondernemers – of het nu boeren en particulieren met hun kleinschalige campings en logementen betreft of de reguliere recreatieondernemers - op dezelfde wijze door de overheid worden tegemoet getreden. Grondpositie en restricties vanuit hoogwaterproblematiek Een ander fenomeen, dat specifi ek recreatieondernemers raakt die in de uiterwaarden of het bergingsgebied gevestigd zijn, is het feit dat deze bedrijven niet of maar zeer beperkt over de noodzakelijke groeiruimte kunnen beschikken. Dat komt doordat het extra bouwvolume dat nodig is om te kunnen doorontwikkelen en het bedrijf vitaal te houden te allen tijde gecompenseerd moet worden in termen van waterstandsverlaging. Volgens de vigerende regelgeving moeten deze bedrijven zelfstandig voor compenserende verruiming zorgen. Om deze ondernemers daarbij tegemoet te komen, worden eventuele nieuwe bouwvolumes bij voorbaat gecompenseerd door middel van overdimensioneringen in het pakket aan rivierverruimingsmaatregelen. Noord-Limburg Het landelijke en verstilde NoordLimburg is van oudsher een populaire toeristisch-recreatieve bestemming. Het landschapsschoon van het stuwwalgebied bij Mook, het vroeger zo pittoreske Maasdal en het geaccidenteerde gebied van de Maasduinen waren en zijn geliefd bij een groot publiek. Aan de randen van stuwwal en rivierduinengebied – vooral langs de N271 – hebben zich gaandeweg diverse toeristischrecreatieve bedrijven gevestigd. Maar ook hier net als in de rest van Nederland, voldoen lang niet alle accommodaties en voorzieningen aan de actuele marktbehoefte. Wat het Maasdal betreft, beperkt de toeristisch-recreatieve infrastructuur zich vooralsnog tot een tweetal grootschalige recreatieplassen met reeks van recreatieve dagen verblijfsfuncties. De toeristische potenties van het Noord-Limburgse Maasdal (het eigenlijke Masterplangebied) zijn verder niet of nauwelijks benut; het Maasdal is nu vooral een functioneel agrarisch landschap. Ook de historische rivierdorpen in het Maasdal maken lang niet allemaal optimaal gebruik van hun unieke positie aan de Maas. Groeimarkt In tegenstelling tot sommige andere economische dragers is toerisme & recreatie een groeimarkt. Vooral het luwtegebied van de Regio Maasduinen heeft een hoge potentie. Het wordt immers aan alle kanten omringd door hoogdynamische en dichtbevolkte urbane regio’s: het KAN-gebied in het noorden, het Duitse Ruhrgebied in het oosten, Den Bosch en Eindhoven in het westen en Venlo in het zuiden. De belangstelling vanuit deze gebieden voor onze laagdynamische, verstilde landelijke regio groeit explosief. Voor de mens uit de omliggende ‘urbane ring’ is onze regio een onmisbaar ‘groen hart’. Hij beschouwt het als zijn vrijetijdslandschap. Hier vindt hij zijn ontspanning, actief en passief. Hier ook kan hij – in tegenstelling tot de hectische stad – ‘ontspannen’ leven, tijdelijk, en op termijn misschien zelfs permanent. De gestresste en de zorgbehoeftige stadsmens kan hier recupereren, of zoals men in Duitsland zegt ‘sich erholen’: weer op krachten komen. De kwaliteit van de leefomgeving in het landelijk gebied wordt aldus geassocieerd met gezond leven en zelfs met geluk. Terecht want er blijkt een rechtstreekse link te zijn met de volksgezondheid. Tal van onderzoeken naar welvaartsziekten als obesitas, te hoog cholesterol, suikerziekten en allerlei depressieve aandoeningen, tonen aan dat een actief verblijf in een natuurlijke groene leefomgeving een positief, vaak zelfs helend eff ect heeft op de mens; een opvatting die eind negentiende, begin twintigste eeuw gemeengoed was. Uit die periode stammen de vele sanatoria en andere herstellingsoorden die Noord-Limburg rijk was, en is. Ondernemers actief op het gebied van toerisme, recreatie en horeca kunnen daar gepast op inspelen. Onderscheidend vermogen noodzakelijk Om van die groei te kunnen profi teren en dus meer toeristen aan te trekken stuurt de regio aan op een hoogwaardiger, meer gediff erentieerd aanbod en een langdurige relatie met de bezoekers. Een dergelijk kwaliteitsslag resulteert in herhalingsbezoek, een toename van de gemiddelde verblijfsduur en een hogere besteding en daarmee
68 Online Touch Home