87

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 87 watergerelateerd. Ook in het scenario voor de toekomst wordt overwegend ingezet op watergerelateerde ontwikkelingen. De plannen houden tenminste rekening met de hoogwatersituatie en veiligheid, maar kenmerkend voor de ontwikkellocaties zijn de creatieve functiecombinaties die primair gefundeerd zijn op watergebruik en de meerwaarden die water kan hebben op de kwaliteitsomgeving. De Maas en in het bijzonder de in het kader van de rivierverruiming nieuw te graven meestromende geulen en plassen in het winterbed bieden bijna onbegrensde en onvermoede mogelijkheden voor watertoerisme en –recreatie: jachthavens, drijvende vakantie-lodges of woonboten, natuurstrandjes, paviljoens, watersport en outdoor-centra. Daarbij is het cruciaal dat de oerfunctie van de rivier als ‘verbindende waterweg’ weer meer betekenis krijgt. In de nabije toekomst zullen alle highlights in de vallei (Maasdal en achterland) vanaf de Maas toegankelijk zijn via land-waterknooppunten: gastvrije kades met Maashaltes en veerstoepen. Toeristen kunnen van plek naar plek de rivier bevaren met een toerboot of rondvaartboot. Watertaxi’s zoals de MaasHopper en (nieuwe) fi ets-/voetveren zullen frequenter pendelen en routes verbinden. De dorpen pal aan de rivier en het stadje Gennep richten zich zoals vanouds weer functioneel en ruimtelijk op de Maas. Daarbij is het van belang dat zo’n ‘riviergericht dorp’ vanaf de Maas een attractieve en uitnodigende zichtlocatie wordt. Het algehele rivierfront wordt opgeknapt en gerevitaliseerd, waarbij de eigen identiteit van het dorp wordt geaccentueerd. Eén groot voordeel hebben rivierdorpen aan de Limburgse zijde al: ze liggen lekker aan de zonzijde. Boten van bezoekers worden afgemeerd aan de kademuur van een kleinschalig vriendelijk ‘ontvangstplein’, een levendige kade met horeca en terrassen biedt toegang tot de bezienswaardige ontspannen kern van het rivierdorp. ’Maasdalroute’ is hartlijn nieuwe toeristische infrastructuur In de uiterwaarden van het Maasdal – ook wel ‘voorland’ genoemd – ligt parallel aan de hoofdgeul een lineair stelsel van laaggelegen langgerekte nevengeulen en hoger gelegen langgerekte ruggen. Op deze ruggen in het dal liggen sinds mensenheugenis enkele kleinschalige rivierdorpen en de oude bolle akkers. Vanwege de hoogwaters zijn deze rivierdorpen nauwelijks uitgebreid en nog zeer authentiek en pittoresk. De landwegen zijn sinds lang vooral dienstbaar aan de landbouw; ze volgen de hoge ruggen en daarmee de rivier. Vandaar dat deze landwegen meer en meer in zwang raken als toeristische routes. Ze volgen de rivier met haar panoramische vergezichten en brengen je min of meer vanzelf in de historische rivierdorpen. In de uiterwaarden echter zijn de landwegen opgehangen aan de nederzettingen op het hoge en droge achterland en daarmee niet doorgaand. Ook zijn er in het Maasdal de laatste vijftig jaren door vergravingen (havens, plassen, landhoofden van bruggen) en nieuwe bebouwingen (industrieel overslagterrein) dwars op het lineaire uiterwaardensysteem blokkades en barrières opgeworpen die de continuïteit verstoren. In het Masterplan worden oplossingen aangedragen om deze blokkades en barrières zo snel mogelijk weg te nemen dan wel te omzeilen. Een continu lineair stelsel van de riviervolgende landwegen is elementair voor de toeristische ontwikkeling en publieke ontsluiting van het langwerpige Maasdal. Het verbeterde, samenhangende en doorgaande stelsel van landwegen noemen we ‘Maasdalroute’. De Maasdalroute is de toeristische hartlijn, de lengteas die bestaande centra, accommodaties, voorzieningen en overige attracties en belevingswaardigheden verbindt of kruist en waaraan nieuwe ontwikkelingen zich hechten. Tevens is de Maasdalroute een interessante cultuur- én natuurroute die op een thematische en educatieve wijze erfgoedparels en natuurparels ontsluit. Met de Maasdalroute worden feitelijk de afzonderlijke parels tot een schitterend snoer geregen. Eerst in samenhang met de rivier als verbindende waterweg komt de Maasdalroute volledig tot zijn recht. Een reeks van landwaterknooppunten maakt het mogelijk om afwisselend over water of land de Maasvallei te verkennen. De landwegen in het Maasdal waar tot dusver over gesproken is, zijn goed verharde wegen maar tot op de dag van vandaag autoluw – ze worden voornamelijk gebruikt door landbouwverkeer en relaxte fi etsers en wandelaars – en dat moet ook in toekomst zo blijven. Maar als Maasdalroute een feit is, zullen de landwegen snel in populariteit toenemen bij fi etsers en wandelaars. Om de dominantie van de auto te breken, worden daarom op regelmatige afstand sluizen opgenomen in route die voor landbouwverkeer en paardenwagen passerbaar zijn maar niet voor personenauto’s.

88 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication