12

12 gezonde stad, groene stad De ontwikkeling van gezonde steden is sterk in opkomst en wordt een steeds belangrijkere factor in het vestigingsklimaat. De gedachte achter de gezonde stad als planningsprincipe is dat een stad zo wordt ingericht dat hij gezond gedrag stimuleert en bijdraagt aan een gezonde levenswijze. Lopen en fietsen zijn belangrijk voor mensen dus moeten stedelijke voorzieningen op korte afstand bereikbaar zijn. Daarnaast moet de openbare ruimte gezond ingericht worden, niet alleen met veel groen, maar ook uitnodigend voor ontspanning, sport en ontmoeting. Het gevoel deel uit te maken van een gemeenschap is voor velen een voorwaarde voor een gezond en gelukkig leven en het straatleven is hierbij enorm belangrijk. Verder draait een gezonde stad om een goede afstemming tussen publieke en private ruimte voor werk en school en gezonde basisvoorzieningen zoals goede zorg en gezonde voeding, vooral verse groente. Dit zijn allemaal zaken die steden zelf kunnen organiseren. In de stad en het Stationsgebied is nu veel ruimte gereserveerd voor de auto, met name in wegen en parkeervoorzieningen. Dat belemmert gezonde verplaatsingskeuzes van bewoners en gebruikers van het gebied. Bij de ontwikkeling van het Stationsgebied en Waterlandlaan moet meer aandacht besteed worden aan de inrichting en het gebruik van de publieke ruimte voor recreatief verblijf en langzaam verkeer, zodat bewoners de kans krijgen om zich gezond te verplaatsen en een gezonde levensstijl te ontwikkelen. groen en schaduwplekken, en het verbeteren van het watersysteem dragen bij aan het klimaatbestendig maken van het stationsgebied en de Waterlandlaan. Door in de openbare ruimte en op daken van gebouwen verharding te vervangen door groen blijft het gebied leefbaar bij extreem heet weer omdat hittestress wordt voorkomen door ‘stedelijke airconditioning’. Dit zorgt voor een aangenamer klimaat op straat, minder vroegtijdige sterfte tijdens hittegolven en minder noodzaak om airconditioners aan te schaffen. Bij hogere temperaturen zorgt begroeiing en bebouwing voor schaduw en verkoeling en bij veel neerslag helpen open water, een doorlaatbare bodem en een groene inrichting bij infiltratie en waterberging. Veel groen in de stad heeft daarnaast een wetenschappelijk aantoonbaar positief effect op de gezondheid, een groene stad is voor iedereen een ‘healing environment’, dus ook gunstig voor kwetsbare ouderen. 1 1 2 3 NU 3 TOEKOMST Door verschillende functies in de openbare ruimte te combineren, langzaam verkeersverbindingen aantrekkelijk te maken en ruimte in te richten voor sport en recreatie, krijgen zij meer mogelijkheden voor beweging en ontmoeting. Dit is niet alleen belangrijk voor sportieve jongeren en starters, maar ook voor mensen van middelbare leeftijd en ouderen. Door hittestress kan een stedelijke omgeving die louter uit steenachtige materialen bestaat op hete dagen tot wel tot 8 graden warmer worden dan een groene omgeving buiten de stad. Het toevoegen van natuurontwikkeling De omgeving van Purmerend is rijk aan mooie groene gebieden, zoals Waterland en de Beemster. Hier speelt een belangrijke opgave om bodemdaling tegen te gaan en CO2- en methaanuitstoot om te buigen naar CO2opname. Hier liggen ook kansen voor natuurontwikkeling en versterking van de biodiversiteit. Doordat de stad letterlijk omringd is met polders, is dit bijzondere landschap vanuit heel Purmerend goed te bereiken, maar binnen de stad nauwelijks te ervaren. Zeker in het oostelijk deel van het Stationsgebied bestaat het straatbeeld vooral uit steen en is er weinig ruimte voor groen. Door de verbindingen met het omringende landschap te vergroenen wordt het ook aantrekkelijker om de omgeving per fiets te verkennen. De ontwikkeling van het stationsgebied en de herinrichting van de Waterlandlaan bieden daarbij kansen om de groene hoofdstructuur en haar zijtakken structureel te versterken. 2 VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication