37

37 8. de Waterlandlaan wordt een ‘groen/blauwe’ stadsboulevard met veel openbare ruimte voor aangenaam verblijf en langzaam verkeer Op de Waterlandlaan krijgen de voetganger en de fietser meer ruimte en prioriteit (zie hiervoor het vastgestelde verkeersplan). Parkeernormen worden verlaagd en de resterende parkeervraag wordt bouwkundig opgelost. De ruimte die vrijkomt door het reduceren van het autoverkeer wordt ingezet om van de Waterlandlaan, en de Purmersteenweg in het verlengde daarvan, een sterke oost-west verbinding te maken, met veel ruimte voor langzaam verkeer en veel groen. Op de boulevard wordt veel ruimte gemaakt om in de openbare ruimte te kunnen verblijven en andere mensen te ontmoeten. De Waterlandlaan wordt een groene ader die meerdere kleine groengebieden en het Leeghwaterpark met elkaar verbindt en daarmee de groenstructuur van de stad versterkt. Door verdichting wordt de functie van het park nog belangrijker (voor recreatie, sport, ontmoeten, ontspanning, etc.). Het toevoegen van begroeiing en water draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteiten van de boulevard en aan de klimaatrobuustheid van het gebied. Acties: • We maken van de Waterlandlaan, en in het verlengde daarvan de Purmersteenweg, een prettige plek om te verblijven. De hoeveelheid autoverkeer wordt verminderd en de ruimte die dit oplevert wordt gebruikt voor langzaam verkeer, meer groen ontmoetingsplekken en betere openbare ruimte. • We maken van de Waterlandlaan een aantrekkelijke stadsboulevard die buurten met elkaar verbindt. Geluidschermen worden opgeruimd en de brug over het Spaarbekken wordt verlaagd. Spoorsingel, Rotterdam Transformatie in Antwerpen Sønder Boulevard, Kopenhagen oktober 2019 | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication