9

9 en toegepast worden samen met bewoners. De komst van H20 en ontwikkeling van Purmer Valley maakt dat Purmerend zich ook meer als IT stad profileert. De komende jaren wil de Purmerend haar bestaande kwaliteiten verder versterken, maar zich ook doorontwikkelen tot een volwaardig woon-, werk-, en recreatiestad die ruimte biedt aan al haar inwoners, bedrijven, voorzieningen en tevens een aantrekkelijke plek is voor bezoekers. Het ideaal is een compacte stad met korte fietsafstanden, met een divers aanbod van woonmilieus en divers banenaanbod voor iedereen, maar ook een aantrekkelijke en gezonde groene stad, gelegen in een groene omgeving. Het Stationsgebied en de Waterlandlaan kunnen, samen met de binnenstad, het volwaardig kloppend hart worden van dit Purmerend, een stad die werkt aan een duurzame toekomst voor iedereen. Demografie & Wonen Purmerend is een aantrekkelijke plek om te wonen, in een rustige groene omgeving met de welvaart van de MRA dichtbij. Met de toenemende woonvraag en demografische ontwikkelingen staat de stad samen met de andere steden en dorpen van de MRA voor een grote opgave om alle bestaande en nieuwe inwoners een goede plek te bieden om te wonen, inclusief de werkgelegenheid en voorzieningen die daarbij horen. Als deze ontwikkeling in goede banen wordt geleid biedt dit ook volop kansen om bestaande kwaliteiten uit te bouwen en de stad verder te ontwikkelen. Het uitbreiden van de woningvoorraad met een gedifferentieerd aanbod aan woningtypologieën zal de doorstroming bevorderen. Mede door de norm 30-3040 zal dit geen problemen opleveren. Purmerend heeft vooral veel eengezinswoningen in homogene woongebieden en wil haar woningbestand verbreden met nieuwe woonvormen en woonwerkcombinaties in meer heterogene gebieden. Nu zijn veel jongeren en starters nog geneigd om weg te trekken uit Purmerend omdat de geschikte starterswoning, het gewenste onderwijs, de juiste baan of voorzieningen ontbreken. Er is ook sprake van vergrijzing die leidt tot veranderende woningbehoefte, veel ouderen wonen nu nog in een eengezinswoning zonder goede stedelijke voorzieningen in de nabijheid en blijven langer zelfstandig. Ook het aantal eenpersoonshuishoudens neemt toe. Daartegenover staan veel jonge gezinnen die een betaalbare woning zoeken in Purmerend. Doorstroming is dus van groot belang. Purmerend is een compacte stad, beloop- en fietsbaar, omgeven door prachtige polders. Om deze kwaliteiten te benutten en verder uit te bouwen moet Purmerend efficiënt omgaan met de ruimte binnen de stadgrenzen. Lege plekken kunnen opgevuld worden, lege gebouwen getransformeerd en op geschikte plekken kan de bebouwing geïntensiveerd worden. In overeenstemming met de hoogbouwvisie, zijn het Stationsgebied en de Waterlandlaan geschikte locaties om te verdichten en hoogbouw toe te passen. Hier is nog veel ruimte om de stad te verbeteren. Tegelijk met de verdichting van het gebied moet gewerkt worden aan een gezonde, aantrekkelijke stad, met veel aandacht voor vergroening en verduurzaming. Denk hierbij aan het realiseren van goede voorzieningen, ruimte voor recreatie, voor ontmoeting, prettige loopen fietsverbindingen en vergroening van de openbare ruimte. Een goede inrichting van de openbare ruimte draagt bij aan de verduurzaming en klimaatbestendigheid van Purmerend, de aantrekkingskracht van de stad en de gezondheid van haar inwoners. beeld: stationsweb.nl Historische station van Purmerend, toen nog buiten de stad duurzame bereikbaarheid De groei van Purmerend is tot voor kort vooral gefaciliteerd door de ruimte voor automobiliteit uit te breiden. De laatste jaren is daarnaast vol ingezet op een nieuw busstation en vrije busbanen. De bussen worden vooral tijdens de ochtendspits naar Amsterdam en in de avondspits uit Amsterdam veel gebruikt. Met de opkomst van de e-bike ontstaan nu ook plannen voor snelle fietsverbindingen. Echter het belang van de oktober 2019 | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication