3

Dyslexieverklaringen Het is vaak in het nieuws: gesjoemel met dyslexieverklaringen. En dat is vervelend. Iedereen die echt dyslexie heeft en belang heeft bij een dyslexieverklaring wordt erop aangekeken. Daarom zijn dyslexiezorgverleners als het RID samen met het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) bezig om te proberen de spelregels rondom de dyslexieverklaringen te laten veranderen. Dan zou een verklaring alleen afgegeven mogen worden als eerst een uitgebreid dyslexieonderzoek is geweest. Daaruit moet dan duidelijk naar voren komen waarop de diagnose dyslexie is gebaseerd. De kwestie rondom dyslexieverklaringen is ook besproken in de Tweede Kamer. Vlak voor de zomer 2017 moet een advies komen over wat er precies gaat gebeuren. De huidige dyslexieverklaringen blijven in elk geval geldig totdat er iets anders wordt besloten. Wereldreis van Riddel Je moet oefenen want oefenen zorgt ervoor dat je dyslexie onder controle krijgt. Het RID heeft veel bewondering voor alle kinderen die het oefenen zo goed hebben volgehouden dat ze hun dyslexie beheersbaar hebben gemaakt. Want ja dat oefenen is niet altijd even leuk, zeker niet als je iets zo moeilijk vindt. Sinds dit voorjaar behandelt het RID de kinderen op een andere manier en is de overstap gemaakt van Gramma naar Wereldreis met Riddel. Kinderen kunnen binnen Wereldreis kiezen uit allerlei reizen en avonturen van Riddel. Daar maken ze dan opdrachten. Zo kan Riddel met behulp van oefeningen steeds verder reizen. Riddel heeft al 14 verschillende reisbestemmingen, maar het programma wordt steeds verder uitgebreid. Het oefenen verloopt nu veel meer spelenderwijs en dat is grote winst voor de motivatie! Wilt u weten hoe Wereldreis werkt en wat het kan betekenen voor uw leerlingen of uw kind met dyslexie als ze in behandeling komen bij het RID? Laat het dan weten. Het RID kan een demonstratie laten zien. De Wereldreis maakt deel uit van de behandeling bij het RID en kan alleen daar worden ingezet of bij kinderen thuis.

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication