110

432 1 2 3 4 5 6 7 Speelkwartier 8 9 10 11 12 13 14 Verschillende schoolpleinen Een energizer met meester Ger Ad 3 Schoolplein Hier liggen mooie kansen, immers kinderen spelen minimaal 5 × 15 minuten per week tijdens pauzes op het speelplein. Kleuters brengen nog meer tijd buiten door. Het buitenspel voor kleuters is een wezenlijk onderdeel van het kleutercurriculum met specifieke ontwikkelingsdoelen. Tijdens het overblijven spelen kinderen ook vaak nog 20-30 minuten buiten. Samen met de tijd voor en na de schooluren overtreft de beweegtijd makkelijk de tijd van de reguliere lessen bewegingsonderwijs. Als je tijdens het speelkwartier eens rustig observeert wat kinderen aan beweeggedrag laten zien, dan heeft de intrinsieke beweegbehoefte van het kind geen betoog nodig. Kinderen rennen, tikken, stoeien, duikelen, ballen, springen touwtje, dansen, keuvelen, sjouwen, bouwen of spelen met stokjes in aarde en zand. Kinderen zijn zelfstandig en ontdekkend vaak bewegend bezig. Ze spelen spelletjes en leren elkaar trucjes, vaak zonder directe sturing van een leerkracht. Dit vraagt van ons als leerkracht een goed inzicht in de bewegingswereld van kinderen. Welke bijdrage kan er geleverd worden aan deze beweegbehoefte van kinderen op het schoolplein? Verderop in dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de rol die het schoolplein hierin kan hebben en ook hoe je met de inrichting van het plein hier sturing aan kan geven.

111 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication