13

BELANG BEWEGINGSONDERWIJS MET KLEUTERS belangrijke stappen in de ontwikkeling van kleuters. Het onderwijs stuurt aan op zelfstandige, onafhankelijke en zelfbewuste individuen die kunnen functioneren in een groep. Het bewegingsonderwijs speelt hier een enorme rol in door ze in hun zone van naaste ontwikkeling aan te spreken, hun de mogelijkheid te geven tot impliciet leren en de kracht van de herhaling te gebruiken. Immers: ‘zonder bewegen kom je nergens’. 13 1 2 3 4 5 6 Zelfstandig leren omkleden 1.1.1 Domeinen Ieder kind heeft zodra het geboren wordt een neurobiologische basis tot zijn beschikking. Een genetische basis waarin nog geen verschillende ontwikkelingsdomeinen zijn te onderkennen. Zo rond de peuterleeftijd gaan de aparte ontwikkelingslijnen zichtbaar worden. Langzaam is een onderscheid te maken tussen het lichamelijke, cognitieve en emotionele domein. Uit het emotionele domein ontwikkelt zich het vierde domein: het sociale. FIGUUR 1.1 Ontwikkelingsdifferentiatie Genetisch-biologisch K I N D Neurobiologisch 14 Lichamelijke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociale ontwikkeling Emotionele ontwikkeling 11 12 13 Ontwikkelingsdomein 9 10 7 8

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication