31

111 3 1 Leer-kracht van de leerkracht 3.1 3.2 Leidinggeven is leiding nemen Organisatorische aspecten 3.3 Begeleiding 3.4 Omgangsvormen 3.5 Gender bias Dit hoofdstuk gaat over de mogelijkheden die een leerkracht ter beschikking heeft. Leer­kracht waar jij als leerkracht gebruik van kunt maken. De mogelijkheden en tools om de bewegingsbeïnvloeding van een groep en de individuele leerling zo goed mogelijk te laten verlopen, worden in dit hoofdstuk besproken. Leidinggeven is leiding nemen (paragraaf 3.1). Als je leiding neemt, zul je keuzes moeten maken. Een keuze voor de vorm of stijl van leerhulp en instructie. Een keuze uit de vele organisatorische aspecten (paragraaf 3.2) die in een gymles schuilen. Daarna worden de verschillende begeleidingsstijlen (paragraaf 3.3) en omgangsvormen (paragraaf 3.4) behandeld waar je als leerkracht uit kan kiezen. Tot slot wordt de gender bias (paragraaf 3.5) aan de orde gesteld. De, vaak onbewuste, kijk die leerkrachten hebben op de verschillen en overeenkomsten tussen jongens en meisjes. ‘If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn.’ — Ignacio Estrada 7 8 9 10 11 12 13 14 2 3 4 5 6

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication