33

LEER-KRACHT VAN DE LEERKRACHT VOORBEELD 3.2 SAMEN OP ZOEK Juf: ‘We gaan vandaag mikken in de korf met de ballen uit die mand’. Maarten: ‘Juf, het lukt me niet, ik krijg hem er niet in.’ Juf: ‘Ik zie het. Nou heb je ook wel een hele zware bal gepakt en sta je ook nog in de verste hoepel als je gooit. Misschien moet je iets anders proberen?’ Maarten: ‘Ik ga een andere bal pakken.’ Juf: ‘Goed idee, ga maar proberen.’ 113 1 2 De zelfinstructiestijl De zelfinstructiestijl is een stijl waarin de leerling alle ruimte krijgt zelf te ontdekken en zich te ontplooien. Deze leerlinggecentreerde benadering laat kinderen vrij in wat ze gaan doen en hoe ze het uitvoeren. VOORBEELD 3.3 IK REGEL HET ZELF Juf: ‘De ballen liggen in de mand en ik heb een aantal materialen klaargezet in jullie vak. Je mag vandaag alleen met je handen met de bal spelen.’ Na een tijdje ziet de juf een kind op een bank staan, vlak bij de korf. Slim bedacht, als de korf niet naar beneden komt, ga ik toch omhoog! 5 6 7 8 9 10 11 12 Leerkrachten hebben de neiging om, ook tijdens een les bewegingsonderwijs, veel te praten. Leerkrachten vertellen veel om de veiligheid te garanderen en de kinderen te behoeden voor mogelijke fouten of ongelukjes. Leerkrachten vertellen hoe kinderen het efficiëntst kunnen werken of geven alle informatie waarvan ze denken dat de kinderen die nodig hebben vooraf. Is dat ook echt nodig? Geef je alle informatie aan het begin of kan een deel ook later? Is het leerrendement niet groter als de kinderen er zelf achter komen? 13 14 3 Geef ruimte 4

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication