LEER-KRACHT VAN DE LEERKRACHT VOORBEELD 3.6 HOE GAAN WE HET DOEN? Juf: ‘Dit groepje van vijf mag mij helpen met het voorbeeld. Ik ben de tikker. Mag ik op jullie matjes komen?’, vraagt de juf terwijl ze haar hoofd schudt. ‘Neeee’, roepen de kinderen. ‘Klopt, dat mag niet’, herhaalt de juf. ‘Wat gaan jullie nu proberen, Nikita?’ Nikita: ‘Naar een ander matje lopen, zonder dat we worden getikt.’ Juf: ‘Heel goed, want Lorencia, als je wordt getikt wat moet je dan ook alweer doen? ‘Kijk eens goed wat ik daar in de hoek heb neergezet’, zegt de juf. Lorencia: ‘Een pylon omleggen.’ Juf: ‘Ja, goed zo. En Mustafa wanneer is het spelletje afgelopen?’, vervolgt de juf. Mustafa: ‘Als alle kegels omliggen dan kiest de tikker een nieuwe tikker’, voegt hij gelijk toe. Juf: ‘Ja precies. En mag dat dan een kindje zijn dat al geweest is?’, vraagt de juf tot slot. Klas: ‘Neeee’, roept de klas in koor. Juf: ‘Nikita, jij mag de eerste tikker zijn. Veel plezier.’ 115 1 2 3 4 5 Ad 4 Vertel wat wel mag De kinderen worden uitgenodigd de bewegingsactiviteiten te verkennen, zonder allerlei restricties vooraf. Het is kort, positief en krachtig. De leerkracht geeft het vertrouwen dat de kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen en binnen hun eigen grenzen op zoek gaan naar uitdagingen. VOORBEELD 3.7 DIT MAG JE DOEN De leerkracht heeft een klimtuintje gebouwd in een hoek van het speellokaal. Er staat van alles. Het is lekker vol. Juf: ‘Je mag zo overal op, in, onder en door klimmen. Ga maar kijken wat er allemaal kan met die spierballen van jou. Oh ja, ik heb één matje neergelegd en jullie weten dat je alléén mag springen als er een mat ligt. Als je maar landt op twee voeten. Jullie mogen beginnen. Veel plezier.’ Zonder restricties vooraf 6 7 8 9 10 Ad 5 Leskaarten De kinderen krijgen leskaarten met plaatjes, cijfers of pictogrammen. De kaarten laten zien wat de bedoeling is van de activiteit. Door geen tekst op de leskaarten te zetten, is ook deze instructievorm prima bij kleuters te gebruiken. VOORBEELD 3.8 PLAATJES KIJKEN In één vak heeft de leerkracht een aantal leskaarten acrogym neergelegd en een aantal matjes. De juf legt uit: ‘Je gaat straks met z’n tweeën een plaatje uitzoeken met daarop een circustrucje. Probeer samen de kinderen op het plaatje maar na te doen op jouw matje. Als het is gelukt, zoek je een nieuw trucje.’ Plaatjes en pictogrammen 11 12 13 14
36 Online Touch Home