37

LEER-KRACHT VAN DE LEERKRACHT VOORBEELD 3.9 JUF, KUNT U ME HELPEN? Willem klimt via het ‘kippentrappetje’ de kast op en schrikt dan een beetje van de hoogte. ‘Juf!, ik kan er niet vanaf.’ De juf loopt ernaartoe. ‘Wat zou je willen? Springen of naar beneden klimmen?’ ‘Springen!’ zegt Willem. Het enige dat de leerkracht aanreikt, is een wijsvinger. Net genoeg steun en vertrouwen voor Willem om de sprong weer te wagen. Hij heeft dit al zo vaak gedaan, maar die eerste keer is altijd weer even spannend. De leerkracht loopt weg. Ze hoort vanzelf of ze straks weer nodig is. 117 1 2 3 4 5 6 7 8 Extra instructie De leerkracht neemt het initiatief tot extra instructie. Tijdens het uitvoeren van de bewegingsactiviteiten wil de leerkracht bepaalde aspecten verduidelijken of extra informatie toevoegen. Deze vorm van begeleiden is op inzicht van de leerkracht. VOORBEELD 3.10 IK GA JE HELPEN De kinderen zijn bezig met de koprol en duikelen aan de duikelstang. De stapjes die helpen bij het leren van de koprol lukken bij bijna iedereen al goed. Alleen bij Miesje ziet de juf dat er wat extra instructie nodig is. Elke keer dat ze naar haar billen kijkt, gaat ze op haar hoofd staan en klapt daarna plat op haar rug. Dat kan niet lekker aanvoelen. De koprol wordt hier niet leuker en fijner van. De juf gaat erbij zitten en doorloopt met haar de stapjes. Als ze naar haar billen kijkt, zegt de juf nogmaals dat ze als een heel klein balletje moet rollen en helpt haar om haar hoofd van de grond te houden. De juf blijft haar nog een paar keer helpen, verbaal en manueel. Zo gaat Miesje voelen dat het ook anders kan en dat deze manier veel prettiger voelt. Initiatief leerkracht 9 10 11 12 13 14

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication