206 eerder laten zien. Vandaag wil hij niet. Ook niet op aandringen van de andere kinderen die staan te wachten. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 VOORBEELD 5.4 WISSELWERKING TUSSEN DE ELEMENTEN LEERKRACHT EN TAAK Vandaag gaan we rollen om de breedteas, waarbij het belangrijk is dat je je heel klein maakt. De leerkracht kiest ervoor om erbij te blijven, zodat ze ieder kind dat het in haar ogen nodig heeft extra instructie kan geven. De leerkracht maakt heterogene groepjes voor het tikspel dat deze groep al vaker heeft gespeeld. Zo kunnen de oudere kleuters de jongere kinderen helpen met de regels. VOORBEELD 5.3 WISSELWERKING TUSSEN DE ELEMENTEN KIND EN OMGEVING Het is eind van de week en de groep heeft het laatste uur van de middag gym. Veel kinderen zijn moe en druk. Een aantal kinderen wordt hangerig en wil het liefst op schoot bij de juf. Vlak voor de gymles is er een brandoefening op school geweest. Een aantal kinderen is hier nog vol van en bedenkt speelkriebels die met dit thema te maken hebben. Klimmen op de brandweerladder, stokken worden brandweerslangen en met de ballen blussen ze het vuur. Een aantal ballonnen is stuk en er zijn geen nieuwe meer. De kinderen moeten nu samen spelen, samen delen. Niet ieder kind kan dat al. Zij hebben veel liever een eigen ballon.
61 Online Touch Home