248 Behoeftepiramide van Maslow Motivatietheorie 1 2 3 4 Sociale behoeften 5 Behoefte aan veiligheid en zekerheid 6 Fysiologische behoeften 7 8 9 10 11 12 13 14 Primaire levensbehoeften De piramide van Maslow heeft vijf verschillende niveaus. De bodem van de piramide is de behoefte die het meest fundamenteel is. Op het moment dat deze laag nog niet voldoende is bevredigd, is het heel lastig om je volle aandacht te geven aan de laag die erboven ligt. En zul je dus gefocust blijven op de fundamentele behoeften. Met koude handen kun je je bijvoorbeeld niet goed concentreren. Als je honger hebt, is het lastig je aandacht bij de taak te houden. Een kleuter die moet plassen, heeft geen oren voor jouw uitleg. Als je in de klas alleen staat of gepest wordt, lijden je schoolprestaties daaronder. Niveau 1 – Fysiologische behoeften Fysiologische behoeften zijn de primaire levensbehoeften zoals eten, slapen, fysiek contact en beweging. Ieder mens, dus ook iedere kleuter heeft hier behoefte aan. Zonder bevrediging van deze primaire levensbehoeften op gezette tijden, is het lastig functioneren voor een kleuter. VOORBEELD 6.1 HET IS EEN ECHTE DONDERDAG Het is donderdagmiddag en de kleuters hebben gym. De kleuters zijn moe van de lange week. Ze hebben gelukkig wel net gegeten, maar zijn vandaag nog niet naar buiten geweest, omdat het stortregent. De vakleerkracht weet uit ervaring dat op de donderdag de groepen vaak wat onrustiger zijn. Echt donderdag. Ze maakt groepjes waarbij kinderen bij elkaar zitten die elkaar niet extra versterken in ongewenst gedrag. Elke week is het de overweging Abraham Maslow heeft in de zestiger jaren een motivatietheorie ontwikkeld op grond van de behoeften die iedereen heeft. Hij heeft de menselijke behoeften in kaart gebracht in de vorm van een piramide. Een leerkracht houdt rekening binnen zijn pedagogisch handelen met deze behoeften van de leerlingen (Bosch, 2009). FIGUUR 6.1 Behoeftepiramide van Maslow Zelfrealisatie Behoefte aan waardering
71 Online Touch Home