98

396 § 9.1 Het speellokaal 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Middag 11 12 13 14 Tips bij het maken van een rooster: • Plan alle kleutergroepen achter elkaar. Zo maak je gebruik van dezelfde opstelling en krijgen alle kleuters hetzelfde aangeboden. • Als het klaarzetten een grote werkdruk geeft, plan de twee gymmomenten in de week dan op twee opeenvolgende dagen. Zo kun je het laten staan. Voor kleuters is herhaling alleen maar prettig en het scheelt veel gesjouw. • Maak ook afspraken over wie wanneer wat klaarzet en opruimt. Ook dit kan in een vast rooster, waardoor de last verdeeld wordt. Zo staat niemand voor verrassingen en wordt de verleiding om dan toch maar voor het gemak naar buiten te gaan nagenoeg uitgesloten. Buitenspelen TABEL 9.1 Voorbeeld wekelijks rooster beweegmomenten kleuters Dinsdag Maandag Ochtend Buitenspelen Spelen in aula, speellokaal of klas Kring en zangspelen Buitenspelen Woensdag Bewegingsonderwijs Speellokaal/ gymzaal Nieuwe les Donderdag Bewegingsonderwijs Speellokaal/ gymzaal Herhaling Buitenspelen Vrijdag Spelen in aula, speellokaal of klas Bewegen op muziek Buitenspelen Vast weekrooster Oorspronkelijke bestemming Vrijwel elke basisschool heeft een inpandig speellokaal. Een ruimte bedoeld om peuters en kleuters de gelegenheid te bieden om, naast het buitenspelen, veelvuldig en veelzijdig te spelen en te bewegen; voor de vaste gymlessen zoals aangegeven op het rooster en de tussendoormomenten, als de leerkracht merkt dat de groep daar behoefte aan heeft. In de praktijk worden veel speellokalen ook gebruikt voor andere doeleinden: als extra lokaal wegens ruimtegebrek in school, als gemeenschapsruimte, als lokaal voor activiteiten binnen het verlengde dagarrangement of als opslag voor de kerstspullen en andere spullen die nergens een plek hebben. Hoewel dit soms heel begrijpelijk is, komt daarmee de oorspronkelijke bestemming van het speellokaal helaas in gevaar. Een intensief en veilig gebruik van het speellokaal voor de oorspronkelijke doelgroep vraagt om een visie en een plan voor bewegingsonderwijs met kleuters. Een plan met daarin een vast rooster, regels en afspraken over het gebruik en meerjarenplan voor de inrichting van het speellokaal. 9.1.1 Rooster Uitgaande van negen beweegmomenten in de week, ieder dagdeel een moment, bewegen en spelen kleuters veelvuldig. Het lijkt luxe, maar voor kleuters pure noodzaak. Minimaal twee van deze momenten zijn in het speellokaal gepland. Door een vast weekrooster te hanteren is het voor iedereen in het team duidelijk wie wanneer gebruikmaakt van het speellokaal en wanneer hij eventueel te gebruiken is voor andere doeleinden. En het geeft je als leerkracht ook meer een stok achter de deur om ook daadwerkelijk te gaan gymmen met kleuters in plaats van buiten te spelen; ook heel belangrijk, maar het is zeker niet hetzelfde als een gymles. In tabel 9.1 zie je een voorbeeld van een weekrooster met beweegmomenten voor een groep 1-2.

99 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication