CENTRE COURT 31 “Met de workshops hoopt de bond tot de kern van de verenigingen te komen en daar zaken te verbeteren” DANIEL KLIJN bij elkaar brengen. Die avond gaat over interactie. Hoe gaat het er bij jullie aan toe? Waarom doet de vereniging even verderop het op die manier? Daarnaast gaan we bij elke vereniging apart op bezoek om met de mensen van de club, de vrijwilligers, te spreken. Hoe kijken zij tegen bepaalde zaken aan? Dat is heel belangrijk om te weten.” Voorafgaand aan de workshop wordt een scan gemaakt van de tennisverenigingen. Wat valt op als je als nieuweling het sportpark opkomt? Is het duidelijk welke kant je op moet? Word je in het gebouw welkom geheten door iemand, of met een welkomstbord? Spreken mensen je aan? Ziet het er uitnodigend uit? Staat er iemand achter de bar? Klijn: “Die bevindingen leggen we voor aan de mensen van de club. Maar uiteindelijk is de grote vraag natuurlijk: Wat willen de leden van de vereniging? Het grote doel is een thuisgevoel creëren bij de clubs. Maar dat thuisgevoel kan van alles betekenen. Je moet er dus met z’n allen uitkomen wat dat thuisgevoel inhoudt.” Klijn onderscheidt vier onderdelen die op een bepaalde manier bijdragen aan het thuisgevoel. “Ten eerste heb je natuurlijk het visuele aspect. Hoe ziet het eruit? Is alles netjes en opgeruimd of is het een rommeltje? Wat dat betreft verwacht ik van alles aan te treffen bij de verschillende verenigingen die we bezoeken. Ik verwacht diversiteit. Je kunt dan ook meteen zien dat een opgeruimde omgeving niet automatisch betekent dat mensen zich thuis voelen. Je hebt clubs met de mooiste biertaps, een eigen sauna en noem het maar op – en tóch gaat iedereen weg. En er bestaan natuurlijk ook verenigingen met meubilair uit de jaren zestig, waar het een bende is, maar waar wél een wachtlijst geldt.” Kortom: uiterlijk zegt niet alles. “Ook belangrijk bij het creëren van een thuisgevoel zijn de faciliteiten die je aanbiedt. Is er goede koffie, mogen de leden gratis gebruikmaken van wifi? Verder speelt interactie een grote rol. Dan heb ik het over omgangsnormen. Hoe gedraagt men zich tegenover elkaar?” Tot slot noemt Klijn nog een aspect dat volgens hem behoorlijk wordt onderschat: “Persoonlijke vrijheid is heel belangrijk. Het thuisgevoel brengt met zich mee dat je jezelf moet kunnen zijn. Hoezeer mensen die vrijheid ervaren, speelt een grote rol bij het creëren van een thuisgevoel.” Vooral bij jeugdleden is dit een belangrijke pijler. “Als je zestien bent, hecht je enorm aan die vrijheid. Mensen moeten je vooral niet de hele dag vertellen wat je moet doen, want dat heeft een averechts effect.” Een bloedfanatieke tennistrainer die dat niet snapt, bewijst een vereniging geen goede dienst. “Terwijl een ‘toffe trainer’ die gasten wel aan het sporten krijgt. En laat ze vooral eens een ‘eigen avond’ organiseren op een vrijdag, waaraan zij invulling mogen geven.” WINKELSTRATEN De boodschap van Klijn aan al zijn klanten: zet niet de dienst centraal, maar de beleving. “Lege winkelstraten krijg je doordat het niet goed zit met de beleving. Ook als er prima winkels in de straat zitten. Je krijgt een goed gevoel bij een restaurant omdat de mensen zo aardig zijn en het er zo gezellig is; niet alleen omdat het eten goed is. In de kroeg betaal je in beginsel voor het biertje dat je drinkt. Maar betaal je ook écht voor dat biertje? Of betaal je voor de interactie met de mensen om je heen, voor het sociale aspect? Dat laatste, denk ik, dáár heb je geld voor over. Een biertje kun je ook in de supermarkt kopen, en dat is nog goedkoper ook. Zo kun je ook naar sportverenigingen kijken. Niet het spelen van een bepaalde sport is bepalend voor een lid, maar de beleving op de vereniging.” “Niet het spelen van een bepaalde sport is bepalend voor een lid, maar de beleving op de vereniging” DANIEL KLIJN CULTUURVERANDERING De kans bestaat dat sommige verenigingen na de workshop iets in de kern van de club zullen veranderen om gastvrijer te zijn. Dat is nogal wat. “Klopt. Wat wij met Brug8 doen, is het in beweging brengen van mensen. Kijk, als het probleem binnen de club is dat de koffie niet smaakt, dan valt dat makkelijk op te lossen. Maar als het probleem is dat mensen zich niet vrij voelen op de club en gemiddeld binnen twee jaar alweer weg zijn, dan wordt het al wat lastiger. Daarom is het van belang om eerst eens uit te zoeken wat een vereniging op dit moment uitstraalt en wat zij wíl uitstralen. Bewustwording is ons doel.’’
32 Online Touch Home