32

32 CLUBS In eerste instantie komen er zo’n zestig clubs in aanmerking voor deelname aan de workshops. “Misschien worden het er wel meer”, aldus Klijn, die aangeeft dat clubs niet moeten rekenen op direct resultaat. “We zullen het zeker benadrukken tijdens de avonden met de clubs: dit gaat om cultuurverandering. Iedereen wil natuurlijk het liefst direct resultaat zien, maar wij willen juist dat er oprecht wordt gewerkt aan het creëren van een thuisgevoel.” En zo’n gevoel krijg je niet door alleen een muurtje in een andere kleur te verven. Het gaat toch vooral om de mensen. “En dat heeft tijd nodig. Je kunt natuurlijk ook allerlei ledenacties op poten zetten. Dan zie je waarschijnlijk al snel resultaat op de korte termijn. Maar de problemen op de lange termijn voorkom je er niet mee.” Een cultuurverandering dus. Dat klinkt beladen en zwaar. Klijn: “Je moet het zo zien: je kunt als organisatie ook trainingen geven aan mensen van wie je denkt dat ze het anders moeten doen. Maar dan richt je je op de oppervlakkige lagen van de verandering binnen een organisatie. Terwijl je juist aandacht moet hebben voor de kern, voor de diepere laag. Wij gaan ons niet bezighouden met het beleid van een club, maar met de identiteit “Dit is volgens mij de eerste bond die het aandurft om zo de diepte in te gaan” DANIEL KLIJN en de waarden.” Er rolt dus niet steevast hetzelfde model uit waarbij een club het meest is gebaat. “Nee, iedere vereniging heeft zijn eigen beeld bij een thuisgevoel. Bij hoe het zou moeten.” Klijn heeft al veel organisaties geholpen met verandertrajecten, maar hij ging nooit eerder zo de diepte in met een sportbond. “Dit is volgens mij de eerste keer dat een sportbond dit aandurft. Meestal geven we in de sportwereld trainingen over ledenwerving of hospitality-training, maar dit is echt een stap verder. Ik ben heel erg benieuwd.” t Handboek marketing voor sportverenigingen 5 pijlers om jouw club effectief in de markt te zetten Leden- en sponsorwerving kost vaak veel tijd van vrijwilligers en lang niet alle acties leveren het gewenste resultaat op. Met dit marketinghandboek helpt auteur Danny Rijnhout vrijwilligers anders naar leden- en sponsorwerving te kijken en biedt hij praktische tips die direct toepasbaar zijn. En niet onbelangrijk: het lezen van dit boek kost maar één vrije avond! De sportmarkt is de afgelopen jaren veranderd van intern gericht denken naar extern en klantgericht denken. Vrijwilligers staan voor de uitdaging om op nieuwe sportbehoeftes in te spelen en het binden van leden en sponsoren is een stuk lastiger. Iedereen lijkt het te druk te hebben en mensen zijn moeilijker te bereiken. Vaak wordt er www.sportsmedia.nl zelfs gezegd dat lidmaatschappen geen langdurig bestaan meer hebben, maar is dat wel zo? Danny Rijnhout zegt hier het volgende over: “Ik denk dat behoeftes veranderen en als dat zo is, dan kun je twee dingen doen: afscheid nemen of opnieuw op die behoeftes proberen in te spelen. In dit boek bied ik stapsgewijs een aanpak aan om producten te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeftes van de gekozen doelgroep. Ik help vrijwilligers om een effectieve campagne op te zetten waarin je stuurt van zichtbaarheid naar een lidmaatschap. Een wervingsactie gaat niet om het laten zien van je sport, het gaat om het verzamelen van gegevens (naam, telefoonnummer, etc.) van je doelgroep, zodat je daarna een vervolgactie kunt doen.” € 24,95 incl. btw

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication