CENTRE COURT WAT VINDEN DE VERSCHILLENDE DOELGROEPEN VAN DE COMPETITIE NIEUWE STIJL? “Goed om te zien dat KNLTB verschillende doelgroepen vraagt mee te denken. Bij Competitie Nieuwe Stijl denk je al snel aan allerlei veranderingen en beperkingen op het gebied van spelregels die de bond oplegt. Veel realistischer is het dat er competitievarianten bijkomen, en dat er dus een aanbod komt voor iedereen.” WILLEM LIESHOUT, TRAINER TV BOKT EN TC DE VIJFHUIZEN “Competitie is heel populair in district Den Haag, maar er is te weinig ruimte om alle ploegen te laten spelen. Dus probeer als KNLTB ruimte te creëren voor de verschillende doelgroepen. Ruimtegebrek mag nooit de reden zijn om niet te kunnen tennissen in competitieverband. Neem een voorbeeld aan de vrijdagavondcompetitie, die is compact en duidelijk. Doelgroepen zijn op zoek naar die duidelijkheid en willen een competitie die past binnen hun agenda. En een tip: ga je de competities optimaliseren, vergeet dan zeker de toernooien niet.” PETER SMIT, DOCENT VCL & VTL (DISTRICT DEN HAAG) “Bij TC Domstad is de vraag naar competitie groter dan onze baancapaciteit toelaat. Vooral de Voorjaarscompetitie is erg populair, maar de Najaarscompetitie loopt daar niet ver bij achter. Wij hopen dat het project nieuwe maatregelen of vormen introduceert die het aanbod vergroten met behoud van de kwaliteit.” CLUBBESTUURDER SANNE VAN BRUIJNSVOORT “Het grootste probleem is dat mensen verandering eng vinden. Als je veranderingen wilt gaan doorvoeren, is het verstandig om de mensen voor te bereiden. Wat de bond nu doet, is de goede aanpak. Je maakt de leden deelgenoot van de plannen.” COMPETITIESPELER JASPER DE REGT “Het is belangrijk dat het huidige competitieaanbod behouden blijft. Het invoeren van een wedstrijdtiebreak – in plaats van een derde set – en van de mogelijkheid om gelijk te spelen, zou een mooie aanvulling zijn.” DISTRICTRAADSLID JACK BURM (WEST-BRABANT) “Het project Competitie Nieuwe Stijl is weloverwogen opgestart. Dat betekent dat er niet overhaast zaken worden doorgevoerd, maar dat men de tijd neemt om zaken goed te overdenken. Door te starten met het verzamelen van data en informatie, hier vervolgens een analyse op uit te voeren en daarna te bekijken welke soorten en vormen van competitie een goede aanvulling geven, is dit structureel aangepakt. Het is goed dat er focus ligt op doelgroepen die relatief weinig competitie spelen. Zeker voor beginnende tennissers is het belangrijk dat zij laagdrempelig toegang krijgen tot het spelen van competitie. Als je alleen tennisles neemt zonder dat je het geleerde in de praktijk toepast, zoals in een competitievorm, kan de lol er snel afgaan. Uitdaging blijft echter om baanbeschikbaarheid te vinden/creëren voor aanvullende competitievormen. Verder zou het goed zijn als er meer eenduidigheid kwam in het competitieaanbod. Lastig hierbij is het om competitievormen te veranderen waarvan tennissers al jarenlang gewend zijn om deze in de vorm te spelen zoals die nu wordt gespeeld.” DISTRICTRAADSLID DICK HOLT (IJMOND) “Belangrijkste kenmerk van de Competitie Nieuwe Stijl is dat de tennisser zelf kan bepalen hoe, wanneer en op welke wijze hij of zij het leuk vindt om competitie te spelen.” DISTRICTRAADSLID RINY MAAS (LEIDEN) 61 STAND VAN ZAKEN – RECENTE RESULTATEN Wat zijn de belangrijkste conclusies van de data-analyse? Het aanpassen van het competitieaanbod kan daadwerkelijk leiden tot verhoogde deelname aan de competitie, waarbij aanpassing kan geschieden door te verbreden en te vergroten. Kwantitatief • competitieaanbod ontbreekt voor jongvolwassenen (18-27 jaar); • spreiding van zowel de speelsterkte als leeftijd van de deelnemers heeft een negatief effect op de bezettingsgraad; • competitieaanbod sluit niet goed aan bij de behoeftes van met name 8- en 9-spelers; • knelpunt is de beschikbaarheid van voldoende banen om de wedstrijden in een acceptabele tijd te spelen; • reisafstand is een beperkende factor. Kwalitatief • competitiespanning verhogen; • overwegen om Voorjaarscompetitie later te starten; • verkorte spelvormen kunnen interessant De heisessies en brainstormsessie werden goed bezocht. Alle doelgroepen zijn enorm betrokken en willen er graag over meepraten. Het is voor ons heel duidelijk geworden dat het tijd is voor verandering. Aan ons de taak om draagvlak te creëren, zodat we nu daadwerkelijk de veranderingen kunnen gaan doorvoeren. We kijken er dan ook ontzettend naar uit om de nieuwe competitievormen te introduceren en de markt zijn werk te laten doen.” t zijn om lange dagen in te perken: • beslissendpuntsysteem, wedstrijdtiebreak, verkorte sets; • bij huidige competitiespelers bestaat hier veel weerstand tegen.
62 Online Touch Home