9

CENTRE COURT 9 “Hak die coniferen om, zorg dat je zichtbaar bent! Laat zien dat mensen plezier hebben in hun mooie sport” ERIK POEL maken voor leden en de buitenwereld”, zegt Erik Poel, algemeen directeur van de KNLTB. “Daaraan kan ook op een heel praktische manier invulling worden gegeven. Tijdens het jaarcongres hebben we bijvoorbeeld een aantal cursussen gegeven over gastvrijheid op de vereniging. Hoe zorg je ervoor dat iemand het bezoek aan een vereniging ervaart als een fijne beleving? Dat begint ermee dat hij gezien wordt en bij binnenkomst een kopje koffie aangeboden krijgt. Dat iemand hem welkom heet. Maar verplaats je als bestuurder ook zelf eens in je leden: Wat is de sporters-experience? Welke ervaringen en belevingen hebben zij? En wat kun je daarmee doen of ervan leren? We streven naar actieve en krachtige verenigingen, zij vormen de basis voor dit soort nieuwe initiatieven. Dus: verenigingen die duidelijk communiceren met hun leden en die flexibel zijn, net zo flexibel als de sporter van vandaag de dag. Die bedenkt een uur van tevoren dat hij zin heeft om te tennissen. Dan moet je als vereniging online kunnen laten zien welke banen er beschikbaar zijn.” richten op de leden, maar er ook te zijn voor ongebonden tennissers die wel eens een los baantje huren en ex-leden. “Het is namelijk gebleken dat deze groep ongebonden tennissers absoluut nog wel te bedienen is door de tennisvereniging, dat de vereniging voor hen nog toegevoegde waarde kan hebben”, vertelt Rolf Thung, voorzitter van de KNLTB. “We weten dat een groot deel van deze mensen zeker nog wel overgehaald kan worden om bij de vereniging te gaan tennissen, aan aantrekkelijke teamwedstrijden of toernooien mee te doen of goede trainingen te krijgen. Daarom hebben wij onze horizon verbreed: wij richten ons nog meer dan voorheen op het behoud van bestaande leden en op alle tennissers in Nederland.” Beleving, dat is een van de sleutelwoorden als het gaat om het vergroten van het aantal tennissers in Nederland. Als je mensen aan je wilt binden, moet je ervoor zorgen dat er iets te doen is op de vereniging, dat er reuring is. In dit kader heeft de bond het concept Masters of Fun ontwikkeld, dat erop is gericht om de jeugd van dertien tot achttien jaar zich thuis te laten voelen op de vereniging. De gedachte achter dit plan is dat ‘het randgebeuren’ even belangrijk is als het spel op de baan. Verenigingen die eraan meedoen, zorgen voor goede muziek, wifi en een paar Fatboy-zitzakken voor een gezellige vrijdagavond (zie ook pagina 46). WELKOM “Onze verenigingsadviseurs hebben nog veel meer tips & tricks om clubs aantrekkelijk te CONIFERENHAAG Daarnaast, zo is te lezen in het strategisch plan, is het slim de samenwerking te zoeken met organisatoren van andere sporten, zodat er meer activiteiten worden aangeboden dan alleen tennis. Vanuit deze ‘openclubgedachte’ kunnen clubaccommodaties ook worden gebruikt voor heel andere activiteiten, zoals kinderopvang of activiteiten voor ouderen. Verenigingsadviseurs van de KNLTB kunnen verenigingen helpen door aan ze te vertellen hoe ze deze sociale rol kunnen vervullen of door middel van samenwerking kunnen vergroten. Op Centrecourt.nl stelt de bond informatie beschikbaar die verenigingen helpt om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Daarnaast is de bond structureel op zoek naar succesverhalen. Iedere club met een goed verhaal kan dit insturen via www.centrecourt.nl/ bestpractices.

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication