47

47 misschien iets achter die houding schuilt. Een speler kan door een thuissituatie of iets anders niet lekker in zijn vel zitten. Ik vind het belangrijk dat iedereen plezier heeft in de sport die wordt beoefend én het beste uit zichzelf haalt. Ik ben ook voorstander van kwaliteit en niet van kwantiteit: beter één keer minder trainen met een betere focus en meer rendement dan nog een keer de baan op met een vlakke intrinsieke motivatie. Met FOCUS tennis academy willen we het kind van vijfjarige leeftijd tot het moment dat het internationale tennis aanbreekt iets bieden. We hebben gekwalificeerde trainers, er liggen gravel, indoor Australian Openhardcourtbanen, er zijn goede indoorfaciliteiten, er is een fitnessruimte en we werken samen met een sportpsychologe, een fulltime conditietrainer, en manueel- en fysiotherapeuten. Daarnaast werken we al jaren goed samen met de LOOT-school Thorbecke Voortgezet Onderwijs. Kinderen trainen vóór schooltijd, krijgen vrijstelling als ze naar het buitenland moeten en kunnen repetities inhalen. Bovendien begrijpen andere leerlingen dat ze voor hun sport leven en niet naar feestjes gaan, omdat zij hetzelfde doen. Er zitten bijvoorbeeld genoeg voetballers van Sparta en Feyenoord in de klassen van onze leerlingen. We serveren een compleet plaatje. En het is belangrijk dat al die onderdelen voorhanden zijn, want we belasten het kind behoorlijk en dan moet je weten wat goed is en wat niet goed is voor het kind. Vanwege onze ervaring hebben we de certificering gekregen en we hebben er heel bewust voor gekozen om dat partnership aan te gaan met de KNLTB. Vanuit onze school zijn Lesley Kerkhove en Quirine Lemoine voorbeelden van spelers die internationaal aan de weg timmeren. We geven ook les aan recreatieve tennissers, maar zijn vooral een prestatieve tennisschool.” ALLES MOET KLOPPEN “Wij hebben in de loop der jaren genoeg talenten gezien die alles in zich hadden. Maar het moet allemaal kloppen. Het talent, de opoffering, de Van links naar rechts: Sjoerd Huis in ’t Veld, Marco van der Drift, Martijn Voorbraak, Sabine van der Sar, Conny Lugt, Erik Brummer, Jimmy Schneider en Niels Stemerdink. Daan Brouwer en Mark Hogervorst ontbreken op de foto. “We belasten het kind behoorlijk. Het is belangrijk om te weten wat wél en wat niet goed is voor het kind” CONNY LUGT financiële investering, het mentale gedeelte, fysiek, álles moet kloppen. Daarnaast speelt de zesjescultuur in ons land toch een rol. In een land waar mensen het minder goed hebben, is men vaak bereid nóg harder te knokken om iets te bereiken. Om je heen zie je regelmatig dat kinderen zelf al een heel hoog verwachtingspatroon hebben, of hun omgeving. Als ze daar dan niet aan kunnen voldoen, vragen ze zich af waarom ze nog zo veel moeten investeren en kan het gebeuren dat ze wel kiezen voor de feestjes waar hun vriendjes of vriendinnetjes zijn. Dan zakt de motivatie. Niet elk kind kan hetzelfde aan. Dat staat ook in het KNLTB Meerjaren Opleidingsplan Tennis, het thema rond de biologische leeftijd en de kalenderleeftijd. Als een kind dan flink verliest, is het zelf – en de ouders ook – geneigd te kijken naar dat resultaat. Als trainer moet je naar de lange termijn kijken en geef je op zo’n moment vertrouwen.” PUZZELSTUKJES “Als je over vertrouwen spreekt, kijk eens wat dat met Kiki Bertens doet. “Als een kind tegenwoordig een beetje kan tennissen, wordt er in sommige gevallen al veel drukte omheen gemaakt” CONNY LUGT Prachtig mooi. Ze heeft een lange weg afgelegd, maar eindelijk vallen de puzzelstukjes in elkaar en dan gaat het opeens hard. Daar heb ik respect voor. Ik hoop dat wat Kiki doet, een stimulerende werking heeft op tennissend Nederland.” HOGER PLAN Vanaf 5 september werken alle zeven bovenbouwscholen en 26 onderbouwscholen met elkaar samen, zodat van onderaf talenten eerder worden herkend en goed kunnen doorstromen naar een bredere topselectie. “Dat is een goede opzet. We hopen uiteraard dat het partnership ook voor aantrekkingskracht zorgt en er nieuwe talenten bij ons komen, dat maakt onze groepen sterker. We moeten elkaar naar een hoger plan brengen.” t

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication