2

REDACTIONEEL COLOFON Nieuwe campagne ‘Geen tijd te verliezen.’ Het is alweer tien jaar geleden dat we de spraakmakende en succesvolle campagne ‘Ik ben inmiddels overleden.’ lanceerden. Het wordt een uitdaging dit succes te evenaren, nu we na al die tijd onze nieuwe campagne ‘Geen tijd te verliezen.’ introduceren. Toch heb ik er vertrouwen in dat het ons opnieuw gelukt is een mooie campagne neer te zetten. In de eerste plaats dankzij de moed van de zeven nabestaanden van ALS-patiënten die het gezicht vormen van de campagne. Die vertellen over de impact van de ziekte en het verlies van hun geliefde ouder, kind, partner, broer en grootouder. En daarmee iedereen in Nederland op een indringende manier laten zien dat er echt geen tijd te verliezen is. In de tweede plaats omdat het creatieve team grotendeels hetzelfde is als tien jaar geleden. De nieuwe campagne was voor ons ook aanleiding om opnieuw te kijken naar onze positionering: wie zijn wij en waar willen we naartoe? We zochten naar een herkenbare, meer eenduidige oproep, die in al onze communicatieuitingen terugkomt. Vanaf deze maand zien jullie het resultaat. Het nieuwe motto van de Stichting, ‘Geen tijd te verliezen.’, komt overal terug: van de spotjes en abri’s tot onze vernieuwde folders en actiematerialen. En ook in dit blad, dat een restyling heeft ondergaan en de nieuwe naam ‘ALSNU’ heeft gekregen. Een naam die meer urgentie uitspreekt. We zijn benieuwd naar de reacties! De afgelopen maanden moesten we onze plannen helaas steeds wijzigen, maar dat leverde ook veel op. Wat doen we als de Amsterdam City Swim niet door kan gaan? Dan organiseren we een online pubquiz, die uitgroeide tot een wervelende online show. Wat doen we als de Toer voor ALS niet gereden kan worden? Dan maken we er een Home Edition van! Hybride evenementen, waarbij je kunt terugvallen op een online alternatief als de omstandigheden erom vragen, zijn de toekomst. Toch weegt niets op tegen menselijk contact. Ik hoop dan ook dat we elkaar snel weer in het echt kunnen ontmoeten. Frederique Kram, hoofdredacteur Wat is ALS? Amyotrofische laterale sclerose (ALS) is een ziekte van de zenuwcellen die de spieren aansturen. De exacte oorzaak van ALS is nog niet bekend. Evenmin bestaan er medicijnen die de ziekte kunnen stoppen of genezen. De gemiddelde levensverwachting van een ALS-patiënt is slechts drie tot vijf jaar. PSMA en PLS zijn aan ALS verwante ziekten. ALSNU is een uitgave van Stichting ALS Nederland Stichting ALS Nederland werft fondsen voor onderzoek naar de oorzaak en behandeling van ALS, PSMA en PLS. Bovendien zet de stichting zich in voor een grotere bekendheid van de ziekte en een betere kwaliteit van zorg en leven voor de 1.500 patiënten die Nederland gemiddeld telt. Redactie Frederique Kram (hoofdredacteur), Michael van der Linde, Conny van der Meijden, Kiki Riemens-Kruize, Arjen Duijts/Global Village Media (bladmanagement). Met medewerking van Gorrit-Jan Blonk, Bert Boer, Anja Bramsen, Ingrid Brons, Heleen Creyghton, T. Dobber/UMC Utrecht, Marjan van den Eijnden, Lukas Göbel, Rens Groenendijk, Liesbeth de Groot, Daan Kamphorst, Faina Kappen, Bibejan Lansink, Conny van der Meijden, Jeroen Pasterkamp. Vormgeving René Mohrmann. Productie Mailtraffic. Oplage 10.000. De redactie behoudt zich het recht voor aangeleverde stukken in te korten c.q. niet te plaatsen. Meer informatie Stichting ALS Nederland Koninginnegracht 7 2514 AA Den Haag T 088 - 66 60 333 E info@als.nl als.nl Volg ons op sociale media ALSNederland Stichting-ALS-Nederland ALS Nederland stichtingalsnederland Jouw donatie is welkom! Steun onderzoek naar ALS. Doneer direct via als.nl of gebruik de QR code. Een bijdrage overmaken op NL 50 INGB 0000 100 000 kan natuurlijk ook. Bij een overboeking op onze ING rekening krijgen we geen adres- of contactgegevens door. Stel je een reactie op prijs? Vermeld dan je contactgegevens in het opmerkingenveld. Veel dank!

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication