oplossing van ALS, € 2,4 mln aan projecten gericht op het verhogen van de kwaliteit van zorg en leven van ALS-patiënten en € 0,9 mln aan voorlichting en bewustwording. De doelbesteding bedraagt in 2023 92,1% van de totale baten (2022: 82,5%). Wervingskosten Stichting ALS Nederland streeft naar een passende kosten-batenverhouding ten aanzien van de geworven gelden. De wervingskosten bedragen € 1.805k (2022: € 1.478k). De verhouding tussen RATIO WERVINGSKOSTEN / INKOMSTEN Jaar Inkomsten Wervingskosten Ratio wervingskosten / inkomsten Stichting ALS Nederland / Jaarverslag 2023 de totale wervingskosten ten opzichte van de som van de geworven baten is fors gedaald; van 19,0% in 2022, naar 10,5% in 2023. Hierbij dient de kanttekening gemaakt te worden dat dit percentage voor vergelijkingsdoeleinden een vertekend beeld geeft vanwege de (eenmalige) activiteit met betrekking tot 3FM Serious Request 2023. Indien de kosten en baten van 3FM Serious Request buiten beschouwing zouden worden gelaten, volgt een verhoudingsgetal van 24,8%. Dit kengetal oogt aan de hoge kant, echter is dit inherent aan onze voornaamste inkomstenstroom: inkomsten 2023 2022 € 17.187.003 € 1.805.433 10,5% € 7.796.496 € 1.478.412 19,0% 13
14 Online Touch Home