kan dragen aan de strijd tegen ALS. De presentatie was in handen van Natasja Froger. 3FM Serious Request Binnen ‘baten van particulieren’ zijn verreweg de meeste inkomsten het gevolg van 3FM Serious Request. Stichting ALS Nederland was het goede doel van deze twintigste editie. Het Glazen Huis stond van 17 t/m 24 december in Nijmegen. Traditiegetrouw hebben drie 3FM-dj’s zich hierin opsloten om samen met heel Nederland zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een goed doel. De actie heeft dit jaar ruim € 7,9 mln opgebracht. Er zijn meer dan 250.000 donaties gedaan voor ALS: donaties aan de brievenbus, donaties via het 3FM platform, donaties via een plaat aanvragen of donaties via onze eigen website als.nl. Ook zijn er talloze acties door mensen gestart; van flessen inzamelen, tot 24 uur achter elkaar gamen, tot de vele initiatieven om te fietsen of wandelen naar Nijmegen. Ook zijn veel scholen, nadat zij een gastles over 3FM Serious Request en ALS hadden gevolgd, in actie gekomen. Dit was niet mogelijk geweest zonder de ruim 70 vrijwilligers die de scholen zijn afgegaan om deze gastlessen te verzorgen. We zijn ontzettend trots op en dankbaar voor dit prachtige resultaat. Wereld ALS Dag Om meer zichtbaarheid te creëren rondom Wereld ALS Dag, lanceerden we in 2023 een nieuw concept genaamd ‘Artists Against ALS’. In het kader van deze dag gaven artiesten een optreden in het thema ‘tijd’ om aandacht te vragen voor de strijd tegen ALS, PSMA en PLS. In totaal hebben er 16 concerten plaatsgevonden door heel Nederland. Grote namen als OG3NE, Diggy Dex, de 3J’s, Tim Akkerman en het Residentie Orkest werkten hieraan mee. Op 21 juni, Wereld ALS Dag, lanceerden we een online uitzending waarin meerdere van deze concerten te zien en beluisteren waren. In deze uitzending werd ook ingegaan op de stand van zaken rondom onderzoek, het belang van doneren en op welke manieren je bij Stichting ALS Nederland / Jaarverslag 2023 Online kanalen Dit jaar was het doel om via onze online kanalen meer te communiceren over onze doelbesteding en dat is gelukt. Een onderdeel was het laten maken van een speciale ‘explainer’ in de vorm van een video: ‘Wat is ALS.’. In deze video wordt op een begrijpelijke en toegankelijke manier antwoord gegeven op veel gestelde vragen rondom ALS, zo ook wat de status van het onderzoek is. Daarnaast lichten we op sociale media en in onze nieuwsbrief elke maand een onderzoek uit dat we financieren. 3FM Serious Request heeft gezorgd voor een enorme piek in bereik en in groei van volgers op sociale media. Op Instagram was er zelfs sprake 49