30

Toelichting stijging overige instellingslasten 2018 De kosten voor administratie en beheer vallen hoger uit door met name de uitgaven voor inhuur expertise op het gebied van fusie, huisvesting, financiën en arbeidsrecht. Onder de stijging voor inventaris, apparatuur en leermiddelen vallen de hoger uitgaven voor ICT (70.000) en de uitgaven voor de media-, en bibliotheek (25.000) op. Door het inzetten van gemeentelijke subsidies voor diverse ambities zijn deze kosten gestegen. De lagere inzet in de overige lasten wordt veroorzaakt door een lager uitgaven aan testen en toetsen (-13.000). Ook de uitgaven voor de prestatiebox blijven achter op de begroting. De kos ten voor het samenwerkingsverband daarentegen zijn hoger. Toelichting buitengewone baten en lasten 2018 In 2018 heeft de gemeente Tilburg over de periode 2015 tot en met 2017 betaalde huur voor de BSO bij Huibeven terugbetaald (32.511). Om een eerste aanzet te geven aan de verlaging van de werkdruk heeft het College van Bestuur in 2018 besloten om per school een interne impuls beschikbaar te stellen (24.000). Per augustus vormt werkdrukvermindering een onderdeel van de subsidie voor personeel en arbeidsmarkt. De investering HPO in 2018 maakt onderdeel uit van de meerjareninvestering van de Personele Unie (PU) met als doel te komen tot een hogere kwaliteit van personeel en hogere opbrengsten in het onderwijs. Dit programma loopt tot medio 2021. Kengetallen pagina 30 Jaarverslag 2018 JAN LIGTHARTGROEP

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication