14

Physical Internet: de toekomst voor het transportsysteem? Bart Vannieuwenhuyse Dr. Ir Bart Vannieuwenhuyse is Burgerlijk Bouwkundig Ingenieur (KULeuven) en is medeoprichter van en Directeur Research bij TRI-VIZOR (www.trivizor.com). TRI-VIZOR heeft als missie logistieke samenwerkingsverbanden te helpen opzetten en als trustee te blijven ondersteunen, zowel om goederenstromen te bundelen als om logistieke activiteiten te clusteren. De BIG-themagroep ‘Mobiliteit en Buisleidingen’ houdt zich bezig met het toekomstbestendig maken van ons multimodale transportsysteem. De themagroep laat zich hiervoor inspireren door nieuwe ontwikkelingen, waarbij ondergronds vervoer als nieuwe, vijfde modaliteit wordt verkend. In het afgelopen werkjaar stond het enigszins abstracte ‘hot topic’ Physical Internet centraal: het toekomstbeeld om de goederenstroom te organiseren zoals het dataverkeer vandaag de dag via internet verloopt. Buisleidingen spelen daarbij een cruciale rol. Reden genoeg om in gesprek te gaan met de voorzitter van de themagroep, Bart Vannieuwenhuyse. Wat is Physical Internet? BIG-themagroep De BIG-themagroep ‘Mobiliteit en Buisleidingen’ brengt mensen - ook leden buiten het BIG - samen die vanuit verschillende invalshoeken bereid zijn na te denken over de toekomst van ons transportsysteem. Ondergronds vervoer wordt hierbij als vervoersmodaliteit verder verkend. De themagroep wil het debat rond het toekomstbestendig transport aanzwengelen. Leden laten zich inspireren door nieuwe ontwikkelingen en brengen een toekomstgericht en realistisch verhaal naar een breed publiek. Na een jaar hard werken heeft de themagroep werkjaar 2019 afgesloten met een positioning paper over het enigszins abstracte concept Physical Internet. De paper is voorgelegd aan de taskforce binnen BIG die bekijkt hoe dit verder opgepakt wordt. Benieuwd naar de paper? Lees hem op de BIG website: www.bigleidingen.eu/overbig/themagroepen/mobiliteit-en-buisleidingen. Physical Internet is een toekomstbeeld waarin de volledige logistieke keten geïntegreerd wordt, waardoor een open en verbonden netwerk van transport ontstaat. Door te clusteren, te bundelen en capaciteit te delen kan transport efficiënter plaatsvinden. Bart: “Physical Internet wordt vaak vergeleken met het versturen van een e-mail via internet. Als zender verstuur je een e-mail. Hoé de e-mail precies bij de ontvanger terecht komt, is niet relevant. Bij het versturen wordt de e-mail opgedeeld in kleine stukjes en via diverse hubs komt het bericht uiteindelijk in één geheel bij de ontvanger aan. De samenwerking tussen al deze hubs verloopt daarbij eenvoudig en snel. In de logistiek is dit momenteel anders. De verzender kiest zelf een transportbedrijf om het transport uit te voeren op basis van een één-op-één overeenkomst. De transporteur probeert zo goed mogelijk dit transport uit te voeren. In het beste geval kan de transporteur de zending combineren met zendingen van andere klanten. De transporteur werkt hierbij niet samen met andere transporteurs of transportbedrijven, waardoor het transport niet altijd op de meest efficiënte manier verloopt. Bij een volledig ontwikkeld Physical Internet maak je als verzender gebruik van een publiek, gedeeld transportsysteem. Men koopt als het ware een ticket voor de benodigde capaciteit op het gemeenschappelijk transportsysteem. Zo kunnen capaciteiten maximaal gedeeld worden 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication