15

voor het meest efficiënte en duurzame transport. Physical Internet is een streven naar een ‘perfect’ transportsysteem, in termen van automatisering, standaardisering, integratie, connectiviteit en vrije toegang.” De rol van buisleidingen De logistiek loopt vast. Met de bestaande vervoersmodaliteiten gaan we het niet redden. Door het capaciteitstekort en de opgelegde Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties staat de logistieke sector onder druk. Bart: “Het snelgroeiende capaciteitstekort kan alleen beantwoord worden door transportstromen te bundelen. Daarbij kan ondergronds vervoer een duurzame en passende next step worden.” Volgens de themagroep is connectiviteit de ontbrekende schakel in het huidige transportsysteem. Bart licht dit toe: “De missende connectiviteit kunnen we oplossen door buisleidingen te zien als een volwaardige vijfde transportmodaliteit. Uiteraard blijven buisleidingen essentieel voor traditionele toepassingen, maar we kunnen ook kijken naar de mogelijkheden om buisleidingen uit te bouwen voor goederenstromen. Dit vergt switch in infrastructurele wel een vereisten (o.a. grotere diameters) en ook in te hanteren business- en beheersmodellen. Buisleidingen spelen dus een cruciale rol in de realisatie van Physical Internet.” Physical Internet als antwoord Het idee van ondergronds transport is niet nieuw, legt Bart uit. “Er zijn al eerder BIG als verbinder Om Physical Internet te kunnen realiseren is het essentieel om krachten van de bedrijfswereld, de onderzoekwereld, de overheid en het maatschappelijk middenveld te bundelen. Bart: “Het goede nieuws is dat er steeds meer consensus bestaat over de mogelijkheden van Physical Internet. De ‘sense of urgency’ neemt toe en deze lijn moeten we doortrekken. BIG vervult hierbij een belangrijke, verbindende rol. Zo kan BIG betrokken actoren samenbrengen en de dialoog opzetten. Het is belangrijk dat het debat rondom toekomstbestendig transport aangemoedigd wordt. Op die manier ontstaat er meer awareness. Daarnaast zijn de Pipeliner opleidingen en de stichting Pipeliner van groot belang voor de benodigde kennis en meer onderzoek naar nieuwe toepassingen van buisleidingen.” 15 in de logistiek initiatieven genomen om congestieproblemen op te lossen door gebruik van ondergronds transport, zoals het idee om ondergronds bloementransport te realiseren tussen Schiphol en de bloemenveiling in Aalsmeer. Dat deze eerdere initiatieven niet zijn doorgezet, heeft te maken met de schaal waarop het zou moeten plaatsvinden. In Aalsmeer ging het om één particuliere partij. Maar het moet vanuit een breder platform gedragen worden, vanuit de hele transportbranche, zodat het financieel haalbaar is. Het gaat niet om individuele partijen, maar om vele partijen samen.” “Daarbij is het belangrijk dat de overheid een faciliterende rol aanneemt en niet te veel gaat opleggen”, vervolgt Bart. “Het is goed om partijen zelf te laten uitvinden hoe ze één gedeeld transportsysteem kunnen aanvliegen. Zo kwam de Belgische stad Leuven met het plan één distributiepunt aan de rand van de stad te faciliteren voor alle transportbedrijven, in plaats van verschillende distributiepunten verspreid over de stad. De transportbedrijven moesten zelf uitvinden hoe ze hun werk gezamenlijk het beste konden uitvoeren. Uiteindelijk kwamen ze daar zelf tot een efficiënt transportsysteem door onder andere vrachtenwisseling.” De toekomst Physical Internet is vandaag de dag nog een toekomstbeeld voor over 20 of 30 jaar. De hamvraag blijft hoe Physical Internet realiteit moet worden en in welke vorm precies. Bart: “Hierop heb ik geen pasklaar antwoord. Momenteel zijn er veel roadmaps uitgezet om uiteindelijk een Physical Internet te kunnen realiseren. ALICE (Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe) is in samenwerking met de Europese Commissie het concept verder aan het uitwerken.” “Voor nu is het vooral belangrijk om zaadjes te planten; mensen over Physical Internet te inspireren en de dialoog te starten. Het moet langzaam een publiek onderwerp worden. We bevinden ons nu op een kantelpunt van theorie naar praktijk, dat is een eerste stap en een positief vooruitzicht. De volgende stap is om plannen concreet te maken. Uiteindelijk willen we natuurlijk ook oogsten.”

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication