16

Multimodaliteit in de Verenigde Staten Beleid in actie: Veel steden in de VS spreken zich uit voor multimodaliteit, maar geven vanwege de doorstroming toch voorrang aan de auto. De uitdaging ligt, net als in Nederland, in de uitvoer van beleidskeuzes die ruimte geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. De vraag is: hoe vertalen steden beleids voornemens naar concrete acties die prioriteit geven aan alternatieve mobiliteit? In de VS zagen we hoe steden hun beleidsvoornemens wisten uit te voeren. Het antwoord bleek verrassend eenvoudig: bepaal de doelen en ga aan de slag. Voorbeeld 1 Voorrang voor het ov in San Francisco We denken vaak dat de VS volledig is gefocust op de auto. Maar dat is zeker niet altijd het geval. San Francisco werkt aan Vision Zero: nul slacht offers in het verkeer. De vraag was: Hoe geven we prioriteit aan ov, fietsers en voetgangers in een drukke stadsomgeving? De stad vroeg ons om hun Light Rail Vehicle (LRV, oftewel sneltram) sneller te laten doorstromen op de drukke 3rd Street. Daarbij moesten alle modaliteiten opnieuw geprioriteerd worden, met voetgangers en fietsers bovenaan, en auto’s en vrachtauto’s onderaan in de hiërarchie. Onze oplossing was gebaseerd op meerdere technologieën. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de kruis punten leverden informatie van drukknoppen voor voetgangers en LRV­ detectoren. LiDAR­sensoren maakten 3D­beelden van de kruis punten. Ze onderscheidden voet gangers, fietsers, ov en auto’s. Onze eigen FlowCubes registreerden de drukte op de perrons en het moment waarop de deuren van de LRV’s dicht gingen. De data waren input voor software die continu de verkeersstromen simuleerde. Een ‘optimizer’ analyseerde de simulaties en activeerde de optimale faseregeling voor de verkeerslichten. De pilot op 3rd Street was een groot succes – de wachttijden voor rood van LRV’s gingen met meer dan 70% omlaag! Ook auto’s en voetgangers hadden kortere wachttijden. Technologie was essentieel om dit succes te bereiken, maar de echte uitdaging lag in het politieke lef om deze prioritering daadwerkelijk door te voeren. Voorbeeld 2 Veiligheid voor voetgangers en fietsers in Ohio De steden Dublin en Marysville in Ohio hadden een vergelijkbare vraag: Hoe creëer je een veilige en leefbare stad waar voetgangers, fietsers en bussen prioriteit krijgen? Ze hadden een prioriteitenlijst opgesteld, met voetgangers en fietsers bovenaan. We gebruiken dezelfde technologie als in San Francisco, maar nu met FlowCubes voor de detectie van auto’s, vrachtauto’s, bussen, fietsers, voetgangers, sneeuwschuivers, etc. De MobiMaestro­module Flow kijkt op alle kruispunten naar de 16 verschillende groepen weggebruikers en alle mogelijke signaalplannen om de beste oplossing te vinden. Het systeem geeft voetgangers de hoogste prioriteit en kan de stroom auto’s pauzeren om voetgangers groen te geven. Dat heeft impact op de autodoorstroming, maar is een grote boost voor voetgangers. Ook fietsers en bussen hebben een betere doorstroming op de kruispunten. De reacties van de steden in Ohio zijn veelzeggend. “De mobiliteitsoplossing van TNL is een waardevol instrument om tijdverlies op kruispunten te verminderen en Dublin veiliger en schoner te maken,” zegt Jean­Ellen Willis, hoofd vervoer en mobiliteit van de gemeente Dublin. Brian Mullaney, technisch verantwoordelijk voor transport en mobiliteit in Marysville, vertelt: “Toen het systeem van TNL een week offline was, zagen we duidelijk meer opstoppingen en vertragingen. Nu het systeem weer actief is, stroomt het verkeer weer veel beter door. Het helpt ons enorm!”

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication