De persoonlijke ervaringen die microstories weergeven, worden opgedaan binnen een sociale context. Waarmee ze ook iets zeggen over die sociale context (Clandinin & Connelly, 2000). Microstories verzamelen binnen de sociale context van een organisatie, geeft bijvoorbeeld zicht op die organisatie (Gabriel 2000). Een verzameling microstories is dus ook te zien als een verzameling kwalitatieve data. Zoals een microstory zicht geeft hoe een verteller betekenis geeft aan een situatie of gebeurtenis, geeft een verzameling microstories zicht op hoe een groep vertellers betekenis geeft aan een situatie of gebeurtenis. In onze professionele praktijk passen we dit gegeven al jarenlang toe om zicht te krijgen op vraagstukken binnen de sociale context van organisaties. In dit onderzoek verkennen we ook of en hoe verhalen die we binnen de sociale context van ‘de samenleving’ verzamelen iets over die samenleving zeggen. Wat is een microstory, wat is een narratief Microstories gaan over concrete ervaringen en gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht om te ordenen en betekenis te geven. Andere kenmerken van microstories zijn: • ze hebben een begin en eind; • ze worden vanuit een persoonlijk perspectief verteld en bevatten enkele narratieve elementen, zoals een hoofdpersoon (of meerdere hoofdpersonen) en concrete gebeurtenissen; • in een microstory is er sprake van tijdverloop in de gebeurtenissen; • typerend voor microstories is dat ze vaak bepaalde plotkenmerken vertonen: o een dramatisch moment; o een wending; o mensen of factoren die de rol van medestander vervullen; o mensen of factoren die de rol van tegenstander vervullen (Sanders 2017, Scheringa 2013, Tesselaar/Scheringa 2008). Voorbeelden van microstories zijn te vinden in par. 4.3 en verder en in bijlage 3. Ze zijn in dit onderzoeksverslag steeds in het blauw gezet. 15
16 Online Touch Home