19

• of en hoe de storytellingmethode die wij voor dit narratief onderzoek hanteren en dat wij al geruime tijd in de context van organisaties hanteren, ook bruikbaar is voor onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken (zie voor een beschrijving van de methode 3.2). • wat de bruikbaarheid is van breder toepasbare analyses om aan de hand van verhalen gebruikscontexten voor handelingsperspectieven bloot te leggen 3.2 ONDERZOEKSMETHODE EN THEORETISCH KADER Voor dit narratief onderzoek hanteren we de storylisteningmethode: een vorm van kwalitatief onderzoek waarin microstories het vertrekpunt vormen om inzicht te krijgen in de vraag hoe mensen deze tijd ervaren, er betekenis aan geven en er mogelijk een handelingsperspectief aan ontlenen. Deze manier van onderzoek doen is uitvoerig beschreven door onder andere Clandinin & Connelly (2000), Gabriel (2000), Scheringa (2013) en Scheringa/Beemster (2020). People shape their daily lives by stories of who they and others are and as they interpret their past in terms of these stories. Story, in the current idiom, is a portal through which a person enters the world and by which their experience of the world is interpreted and made personally meaningful. Narrative inquiry, the study of experience as story, then, is first and foremost a way of thinking about experience. (Clandinin 2000) Narratief onderzoek Narratief onderzoek verloopt in een aantal fasen: • dataverzameling in de vorm van gesprekken met respondenten (vertellers) aan de hand van een gesprekshandleiding, inclusief duiden van de data door de verteller in interactie met de onderzoeker. Kenmerkend voor narratief onderzoek is namelijk dat er ook betekenisconstructie ontstaat tussen onderzoeker/luisteraar en onderzoeksubject/verteller; • zo letterlijk mogelijk vastleggen van de data (microstories en betekenissen) en voorleggen van de data aan de respondenten (vertellers); • analyseren van de verzameling data door de onderzoekers: verkennen van gemeenschappelijkheden, terugkerende thema’s in de vorm van patronen; 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication