77

5.3 INZICHTEN IN DE METHODIEK – DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN STORYLISTENING 77 Naast deze inhoudelijke vragen (5.1) wilden we met dit onderzoek verkennen: of en hoe de storylisteningmethode die wij voor dit narratief onderzoek hanteerden en die wij al ruim 10 jaar in de context van organisaties hanteren, ook breder bruikbaar is voor onderzoek naar bijvoorbeeld maatschappelijke vraagstukken. In z’n algemeenheid is ons antwoord op deze vraag: ja. Verhalen maken concreet en zichtbaar hoe mensen een situatie beleven, welke ervaringen zij daarin opdoen, welke emoties dat bij hen oproept, welke betekenis zij daaraan toekennen en of/hoe dat leidt tot handelingsperspectief. Het voordeel van verhalen is dat ze wat abstract is, concreet en voorstelbaar maken. Als we bijvoorbeeld constateren dat vertellers uit de middenleeftijd zich existentiële vragen stelt, dan maakt een verhaal als dit zeer zichtbaar wat dat is en hoe dat eruit ziet. Maar…. dan moeten het om te beginnen wel echte verhalen zijn. We zien in veel narratief onderzoek dat de vraag ‘wat is een verhaal’ uit de weg gegaan wordt (Scheringa/Visser 2022). Met als gevolg dat ook antwoorden op interviewvragen of zelf ‘alles wat gezegd wordt’ als verhaal en daarmee als data wordt gezien. Dat is jammer. Want niet alles wat gezegd wordt, heeft ook de kracht van een verhaal. De storylisteningmethode geeft handvatten voor wat wel/geen verhaal is.

78 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication