Het voortzetten van de Award tijdens Corona Helaas werd ook 2021 overschaduwd door de gevolgen van de Coronapandemie. Lockdowns, avondklok, sluiten van scholen, online lessen, horeca en culturele sector dicht, geen mogelijkheden om te sporten en soms zelfs niet de mogelijkheid om thuis vrienden te ontmoeten: het trok een zware wissel op de mentale en fysieke gezondheid van de jongeren. Bijna de helft van de jongeren ervoer vooral negatieve effecten van de coronacrisis (*1). Ze hebben stress over hun opleiding of werk, 1 op de 7 jongeren voelt zich eenzaam (*2) en het aantal zelfdodingen onder jongvolwassenen is schrikbarend gestegen dit afgelopen jaar (*3). Hoewel de uitvoering van het Award programma werd bemoeilijkt door de beperkende maatregelen, hebben we de mogelijkheden om het Award programma in te zetten als een tool om jongeren te helpen mentaal en fysiek gezond te blijven, zo goed mogelijk ingezet. Via onze Award Centres en de inzet van onze Award Begeleiders en vrijwilligers bleven we jongeren motiveren om te blijven kijken naar mogelijkheden. En zo de maatschappij te ondersteunen en goed voor zichzelf en de mensen in hun directe omgeving te zorgen. 7