15

Het moest radicaal anders! “Niets leuker dan je product, waar je met je team ruim een jaar je ziel en zaligheid hebt ingestopt, uiteindelijk tot volle wasdom ziet komen en gepresenteerd ziet worden aan de markt. Dat product is Muto geworden, Latijn voor veranderen. Het is een platform waarmee alle vormen van zakelijke mobiliteit – van auto tot fiets en van mobiliteitskaart tot zelfs de thuislaadpaal aan toe – kan worden beheerd. Het past perfect in de mobiliteitstransitie waar we momenteel in zitten. Zoveel werkgevers zie je worstelen met het beheer van multimobiliteit. Worstelen met het vinden van goede aanbieders van bijvoorbeeld leasefietsen, worstelen met de uitvoering en om het allemaal goed operationeel te krijgen binnen hun organisatie. Terwijl de noodzaak om meer dan alleen een (lease)auto te bieden bij werkgevers groot is. Niet alleen vanwege CO2-doelstelling maar ook vanwege goed werkgeverschap. Werknemers vragen anno 2024 om keuzevrijheid ten aanzien van hun mobiliteit! Om talent aan je te binden, heb je gewoon een goed mobiliteitspakket nodig. Maar zo’n pakket moet je als werkgever aan de achterkant wel goed kunnen managen. Neem alleen al de elektrische auto. Die is toch lastiger te managen dan een brandstofvariant. Je hebt immers een laadpas nodig en vaak ook een laadpaal. En was het gebruikelijk om bij een brandstofauto kilometers te registreren bij iedere tankbeurt, bij een EV is dat een uitzondering. Alleen dat simpele gegeven vermindert je grip als fleetowner op je park. Maar dé grote verandering bij Muto is dat de auto niet meer centraal staat – we hebben alles opgebouwd vanuit de medewerker. Ofwel: employee-centric mobility management. Dat betekent dat je vanuit de medewerker, vanuit zijn of haar behoefte, moet bekijken wat die allemaal nodig heeft. Muto is daarmee veel meer dat een fleetmanagement pakket; feitelijk hebben we onze hele strategie en productontwikkeling om moeten gooien. We hebben echt een visie moeten ontwikkelen op de toekomst van zakelijke mobiliteit, gestoeld op goed onderzoek en de vele gesprekken met de markt. We zijn onderdeel van AutoBinck Group waar inmiddels heel wat mooie bedrijven onder vallen die allemaal raakvlakken hebben met mobiliteit. Dus er zit hier in huis al veel kennis. We hebben Muto ontwikkeld binnen een jaar, wat voor zo’n omvangrijk product uitzonderlijk snel is. Daarbij wordt dit pakket voortdurend verder ontwikkeld. Dat was ook de filosofie bij de ontwikkeling. Het moest echt radicaal anders dan de gebruikelijke fleetmanagement pakketten. Want laten we wel wezen: die markt is op dat vlak redelijk verzadigd. Tegelijkertijd is multimobiliteit natuurlijk ook niet nieuw; leasemaatschappijen hebben het er al jaren over. Zelf zat ik in 2010 bij een grote corporate die zo’n beetje als eerste kwam met een breed mobiliteitspakket richting werknemers. Maar bedrijven zien zo’n aanbod niet als één; het is nog altijd zo dat enorm veel stakeholders ermee bezig zijn. Een breed, flexibel mobiliteitspakket ligt versnipperd over tal van afdelingen, met een grove scheiding tussen finance of procurement en HR. Dat kan je nu met Muto doorbreken. Als werkgever krijg je eindelijk een holistische blik op je gehele populatie ten aanzien van mobiliteit. Waarbij je dus beter aan de knoppen kunt draaien, werknemers zelf kunt laten beslissen en daardoor bewustzijn creëert bijvoorbeeld ten aanzien van de CO2footprint. En uiteindelijk biedt het ook grip op de kosten.” Paul van der Heijden leidt Team Muto | 15 Column Paul van der Heijden

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication