16

Stichting Duurzaam boekt succes met kwaliteitsprogramma Qualified “Wij zijn soms best vervelend voor bedrijven” De gestuurde schadestroom van onder andere leasemaatschappijen en verzekeraars wordt steeds groter, waardoor het meer afhankelijk wordt van universele garages. Ook al omdat het dealercorps in Nederland kleiner wordt. Maar hoe krijg je, als opdrachtgever, de kwaliteit van al die universele garages, schade- en ruitherstelbedrijven, al dan niet onderdeel van een keten, inzichtelijk? Hoe krijg je één (hoge) norm? En hoe komen garagebedrijven in het vizier voor die gestuurde schadestroom? Het Qualified programma van Stichting Duurzaam blijkt hierin uiterst succesvol. Het programma Qualified Modern Car Repair, zoals het volledig heet, bestaat nu een kleine drie jaar. Het is ontstaan vanuit een vraag uit de markt, benadrukt Harry Filon van Stichting Duurzaam. De stichting is in de automotive branche vooral bekend geworden met de in 2012 geïntroduceerde label Duurzaam Repareren en het in 2016 gestarte Duurzaam Herstel. Sinds 2018 is het ondergebracht in één label: GroenGedaan! Met meer dan 4.500 aangesloten bedrijven is het uitgegroeid tot het grootste onafhankelijke duurzaamheidskeurmerk in de BeNeLux. Wat het geheim van het succes is? Branchebreed was dat toch vooral het besef dat er een gelijk speelveld moest ontstaan voor garagebedrijven op het vlak van alle eisen rondom duurzaamheid, zegt Filon. “Voor een grote leasemaatschappij is het bijna niet meer te doen om zelf een heel netwerk voortdurend te monitoren op duurzaamheidsaspecten. Die overigens door Europese wetgeving alleen maar belangrijker en strenger worden. Wetgeving die zich richt op álle netwerkpartners. Hetzelfde zagen we gebeuren op het gebied van kwaliteit, want ook daar wil je het liefst één norm hebben waaraan je hele netwerk kan voldoen. Helemaal nu er steeds minder merkdealers in het land zijn – bedrijven die gewend waren om te werken met de hoogste kwaliteitseisen – en meer universelen zich melden voor lease-onderhoud. Je wilt grip op de kwaliteit.” Slager die zijn eigen vlees keurt En die universelen melden zich inderdaad graag voor dit nieuwe kwaliteitskeurmerk, blijkt uit een rondje langs drie deelnemers (zie kader). Zij zien het Qualified label niet alleen als toegangskaart voor lease-onderhoud en andere gestuurde schadestromen, maar zetten het ook zelf in om de kwaliteit binnen hun eigen, groeiende netwerk hoog te houden. Waarbij ze niet hoeven terug te vallen op eigen kwaliteitskeuringen in het kader van ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’. Dat laat onverlet dat het Qualified-programma stevige eisen kent, benadrukt Filon. “We kunnen daarbij best wel vervelend zijn voor bedrijven. We kijken niet alleen naar het technische gedeelte - is het bedrijf goed geëquipeerd, zijn de monteurs opgeleid voor de werkzaamheden die men uitvoert, worden reparaties en onderhoud goed uitgevoerd. Harry Filon 16 |

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication