21

Welkom op de gekte van de bestelautomarkt! “Waar vroeger de vlag uitging als we van een fleetowner te horen kregen dat we 60 bestelauto’s mochten voorzien van een bott-bedrijfswageninrichting, betekent het nu: alle hens aan dek! Er is nog net geen sprake van paniek. Maar waar vinden we nog ruimte in ons netwerk om een dergelijke klant binnen de deadline van een compleet opgeleverde bedrijfswagen te voorzien? Het moge bekend zijn: door de BPM op bestelauto’s volgend jaar, slaat iedereen voor 1 januari zijn slag om een nieuwe bedrijfsauto aan te schaffen. Leasecontracten worden ervoor zelfs afgekocht mocht een bedrijfswagen zijn contract nog niet hebben uitgediend. Het zijn overigens voornamelijk diesels die worden besteld – nu het nog kan. Hoewel de werkplaatsen van onze aangesloten ombouwpartners ook redelijk vol staan met elektrische varianten. Daar is ons lichtgewicht inrichting bott vario gewoon uitermate geschikt voor; het kan zomaar 30% in gewicht schelen. In dit eerste halfjaar hebben we al bijna dubbel zoveel inrichtingen geplaatst vergeleken met vorig jaar. En die drukte verwachten we ook nog de rest van het jaar. Het verbaast met toch wel hoe iedere keer weer overheidsmaatregelen onze branche zo kunnen beïnvloeden. Klanten van ons die de binnenstad in moeten maken zich bovendien klaar voor de zero-emissiezones. Nog zo’n overheidsmaatregel… begrijp me goed; we moeten elektrificeren en onze uitstoot verminderen. Dat is van groot belang voor onze planeet. Maar waarom toch zo’n diversiteit aan regels. Een grote klant van ons die ook in de binnensteden levert, wordt gek van al die verschillende regels om überhaupt de binnenstad in te mogen. Die moet dagelijks vergunning aanvragen – ook voor de elektrische bedrijfswagens - waarbij het kenteken van tevoren moet worden opgegeven; iedere stad heeft weer zijn eigen regels. Maar op die dag is er net een chauffeur ziek, wordt iemand anders ingezet met een andere bestelauto. Gevolg: een boete. Die komen gewoon bijna dagelijks bij hem binnen! Waarom geen centrale plek, een website bijvoorbeeld: www.hoekomikdebinnestadin.nl? Nu moet die fleetmanager de websites van iedere gemeente afstruinen op zoek naar informatie over een dagvergunning. Het wordt onnodig moeilijk gemaakt voor fleetowners. Door die gekte op de bestelautomarkt merk je wel dat je nu het beste jongetje van de klas moet zijn. Die enorme stroom van aanvragen moet je proces maar aankunnen. Aan de ene kant is het natuurlijk enorm genieten, ook al zijn er uitdagingen. Bovendien: volgend jaar wordt het natuurlijk weer business as usual, of zelfs minder. En hoe ziet het eruit over 4, 5 jaar als al die bedrijfswagens terugkomen? Gaan we alles overbouwen of wordt het allemaal weer nieuw omdat er tegen die tijd andere elektrische bestelwagens zijn? Gaan er meer personenwagens ingezet worden, omgebouwd tot grijs kentekens? Worden het een soort serviceauto’s? De BPM is immers hetzelfde; je ziet sommige merken al daarop inspringen waarbij de auto wordt omgebouwd volgens de eisen voor een bestelauto. Wat echter voor ons hetzelfde blijft, is dat we de klant altijd zullen blijven bijstaan. Daarin kan je – in zo’n turbulente markt – steeds meer het verschil maken. Dat is dan weer het positieve nieuws” Frans van Diepeningen is directeur van bott Nederland | 21 Column Frans van Diepeningen

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication