22

2WAY2 geeft werkgevers de ruimte om werknemersmobiliteit gemakkelijk vorm te geven “Iedere werknemer heeft raakvlak met mobiliteit” Er zijn weinig partijen in de markt die het managen van multimobiliteit bij bedrijven zo gemakkelijk maken als 2WAY2, nu compleet met ‘Mobiliteitsbeleidgenerator’ en TCO-module. Koudwatervrees komen de oprichters Wouter Pollmann en Floris Boer in de markt nog wel tegen. Maar eenmaal het onafhankelijke platform in gebruik, komen werkgevers er al snel achter dat die vrees ongegrond is. Waarbij er ook nog eens vooroordelen sneuvelen, zoals: multimobiliteit inzetten is kostenverhogend. Integendeel, het is vaak goedkoper! En misschien wel belangrijker met betrekking tot die koudwatervrees: het bestaande mobiliteitsbeleid hoeft niet op de schop, maar wordt aangevuld. Alle bestaande afspraken en contracten worden onafhankelijk van leverancier op het platform ingevoerd. Ongeacht of het wagenpark nu (financial) lease- of koopauto’s zijn. Vervolgens berekent het platform de exacte TCO per voertuig. Dus inclusief voorspellende onderhoudsgegevens. 2WAY2 heeft de beschikking over de toekomstige onderhoudskosten via onafhankelijke fabrieksdata, waarbij je een exact plaatje krijgt van de kosten bij bijvoorbeeld een auto met een looptijd van 4 jaar en 18.000 kilometer per jaar. Is er een eigen verzekeraar waarmee een bedrijf al langer zaken doet, of een pechhulpverlener? Het kan allemaal moeiteloos worden opgenomen in het systeem en de TCO-berekening. “Met één druk op de knop krijgen werkgevers precies zicht op de TCO-kosten per voertuig. Op kentekenniveau dus. Maar ook: een werkgever krijgt zicht op de vaste en variabele kosten van zijn mobiliteit, waar beheersbaar beleid op kan worden ingericht”, aldus Pollmann. Geautomatiseerd de kilometerstand binnen Want in die scheiding tussen vaste en variabele kosten zit het ‘verdienmodel’ voor werkgevers van flexibele – of multimobiliteit, benadrukt Boer. Werkgevers vergeten wel eens dat een leaseauto ook variabele kosten kent. Iedere kilometer die niet wordt gereden – maar bijvoorbeeld per OV of fiets afgelegd – levert de werkgever voordelen op. Voordelen die meteen zichtbaar worden in het platform. En dus wordt duidelijk dat een NS-Business Card naast een leaseauto niets extra’s kost en vaak juist gunstig is. “Waarbij het uitgangspunt bij de ontwikkeling van dit platform was: houd het zo simpel mogelijk! Zo hebben we onlangs de eerste directe koppelingen kunnen maken tussen het voertuig – auto of bestelauto - en ons platform; dat betekent dat we bijvoorbeeld (alleen met toestemming van de bestuurder) geautomatiseerd de kilometerstand binnenkrijgen. Dus niet meer kilometerstanden invullen bij een tankbeurt via de tankpas of een elektrische auto zonder bekende kilometerstanden. Dat scheelt zowel de werknemer als de werkgever tijd en is veel nauwkeuriger.” Die connectie met voertuigen – met nu al meer dan 3200 merken en modellen – wordt overigens momenteel nog verder uitgerold; de komende maanden volgen merken als Volvo, Tesla en Volkswagen. Daarmee heeft 2WAY2 grotendeels de Nederlandse zakelijke automarkt afgedekt. Maar de USP van een platform als 2WAY2 is natuurlijk om multimobiliteit binnen een bedrijf op een onafhankelijke manier vorm te geven, voorspelbaar en persoonlijk te maken. Want iedere werknemer heeft een raakvlak met mobiliteit, ook al is er geen auto van de zaak. Neem woonwerkverkeer, openbaar vervoer of thuiswerkvergoeding. 2WAY2 biedt de werkgever inzicht en grip op al deze kosten en vergoedingen. Ze komen bovendien gestroomlijnd binnen bij de juiste afdeling. 2WAY2 heeft namelijk koppelingen met onder andere HR-systemen, dus veel posten worden allemaal geautomatiseerd ingeschoten. Daarbij kan een werknemer sinds kort zelf zijn rooster invoeren in het systeem. Met maandag bijvoorbeeld een thuiswerkdag met bijbehorende vergoedingen, dinsdag een 22 |

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication