23

kantoordag op de fiets, woensdag een klant bezoeken met de auto. Ritten die buiten werktijden worden gemaakt, met de trein of de auto, vallen automatisch in de categorie privé. Al kan alles natuurlijk achteraf worden aangepast. Al dat ‘gedoe’ Het stroomlijnen van al die mobiliteitskosten is voor werkgevers vaak een hels karwei. Helemaal als iemand uit dienst gaat. Stel, die werknemer heeft een elektrische leaseauto met thuislaadpaal, een fiets van de zaak en een NS-Business Card. “De NS-kaart kan je redelijk gemakkelijk opzeggen, maar het leasecontract is nog niet uitgediend. En hoe zit dat met de afspraken over de laadpaal? Van onze klanten krijgen we vooral terug dat ze het heel overzichtelijk vinden om alle afspraken hierover op één plek te kunnen inzien, ook al wordt er met meerdere leasemaatschappijen gewerkt. Je kunt zelfs vastleggen waar de winterbanden liggen opgeslagen! En je kan ook de TCO berekenen van de leaseauto over de resterende maanden. Daar kan je weer beleid op baseren: wat te doen bij afkoop van een contract. Al dat ‘gedoe’, zoals HR- en fleetmanagers het vaak omschrijven, daar ben je gewoon van af. Het is tenminste helder voor iedereen.” Al enkele maanden live bij 2WAY2 is de zogenaamde Mobiliteitsbeleidgenerator. Het is ontwikkeld op basis van de vele gesprekken die Pollmann en Boer hebben gevoerd met klanten. Die kennis is vervat in 48 vragen die in de Mobiliteitsbeleidgenerator zijn opgenomen. Feitelijk rolt er, na invulling, een compleet mobiliteitsbeleid uit. Inclusief bijvoorbeeld of de fiets van de zaak nu beter binnen of buiten de WKR vormgegeven moet worden. Of afspraken over thuiswerkvergoedingen en regelingen voor gebruik “Al dat ‘gedoe’, zoals HR- en fleetmanagers het vaak omschrijven, daar ben je gewoon van af” van het openbaar vervoer. “Daarbij kan je regelen dat de fiets bijvoorbeeld een hogere vergoeding krijgt dan de auto, binnen een afstand van bijvoorbeeld 10 km. Al die parameters kan je gemakkelijk instellen voor bijvoorbeeld een duurzaam mobiliteitsbeleid. Heel vaak krijgen we de vraag wat marktconform is binnen een bepaalde branche. Logisch, want werknemerstevredenheid is tegenwoordig belangrijk en met een goed mobiliteitspakket kan je als werkgever hier uiteindelijk je voordeel mee doen.” 2WAY2 als de totaaloplossing voor alle mobiliteit 2WAY2 biedt een alles-in-één-platform dat de zakelijke mobiliteit van bedrijven vereenvoudigt, personaliseert en optimaliseert. Van leaseauto’s tot fietsplannen en van openbaar vervoer tot thuiswerkregelingen en mobiliteitsbudgetten, alle mobiliteitsbehoeften worden naadloos geïntegreerd op het gebruiksvriendelijke, onafhankelijk platform. Vaak beginnen klanten van 2WAY2, dat anderhalf jaar geleden is opgericht, klein. Ze starten bijvoorbeeld met enkele voertuigen of willen alleen het woonwerkverkeer regelen voor het broodnodige inzicht en het wettelijk vastleggen van de CO2-uitstoot voor de aankomende rapportageplicht. Daarna zien Boer en Pollmann het gebruik van aanvullende functionaliteiten snel toenemen. 2WAY2 sluit de laatste tijd steeds omvangrijkere bedrijven aan en bijvoorbeeld grote thuiszorginstanties. Pollmann: “Je ziet de behoefte en adaptie voor een degelijk mobiliteitsplatform nu snel groeien. Momenteel leggen we de laatste hand aan een communicatiemodule waarop centraal alle communicatie terechtkomt over bijvoorbeeld verloren tankkaarten, winterbandenwissels of schade aan een voertuig. Bij bedrijven zijn vaak meerdere stakeholders en uitvoerders bezig met mobiliteit: een recept voor miscommunicatie en gedoe. Ook dat willen we stroomlijnen voor werkgever en werknemer.” | 23 2WAY2

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication