24

KAV: van ‘50-jarige startup’ naar scale-up KAV vindt autohuren opnieuw uit Autoverhuurder KAV bestaat al ruim 50 jaar, maar het voelt bij Thom Doorenbosch en Dave Horio als werken bij een startup. Of beter gezegd: een scale-up. Want nu worden de contouren van het groeiende bedrijf (ook internationaal, zie kader!) goed zichtbaar. Het is ingericht zoals het de mannen drie jaar geleden - toen een nieuwe aandeelhouder zich aandiende - voor ogen stond. Doorenbosch en Horio over autoverhuren anno 2024. Drie jaar geleden werd KAV Autoverhuur overgenomen door de toen snelst-groeiende dealerholding Riva Holding die haar activiteiten wilde verbreden. Beide bedrijven maken inmiddels gebruik van hun sterke punten, de synergie is optimaal. Waarbij het vernieuwde wagenpark van KAV misschien wel het meest tot de verbeelding spreekt. Overigens is de deelautotak niet meegenomen in de plannen, die zit nog bij de vorige eigenaar van KAV. Die geloofde niet meer zozeer in ‘balieverhuur’. Doorenbosch en Horio des te meer. En ook de nieuwe eigenaar. “We kregen kans om nieuwe kernwaarden te formuleren, een nieuwe missie en visie op te zetten. Uiteraard na een uitvoerige marktverkenning. Wat zoeken klanten, zowel zakelijke als particulieren, tegenwoordig in een autoverhuurder? Hoe moeten ze opereren? Het mooie is dat we de tijd hebben gekregen om heel het personeel mee te nemen in ons nieuwe verhaal. Waarbij de doelstelling is om niet de grootste autoverhuurder te worden, wel de beste”, aldus Doorenbosch. Geen balie meer! Balieverhuur is overigens niet meer het woord anno 2024. Bij het nieuwe KAV is namelijk binnenkort geen balie meer! De eerste twee vestigingen zijn al getransformeerd. De klant staat letterlijk centraal in de ontvangstruimte van de 16 vestigingen van KAV. “Een balie voelt toch een beetje als een fort waarachter wij het bepalen voor de klant. Die afstand past niet meer”, zegt Horio. Maar de verandering gaat bij KAV verder dan cosmetische ingrepen. Ten eerste is het wagenpark flink uitgebreid. De gehele vloot is bovendien vernieuwd, wat bij de nieuwe kwaliteitsuitstraling van de autoverhuurder past. Grijze kentekens, waar het ‘oude’ KAV bekend mee is geworden, zijn er nog steeds, maar daarnaast is er nu ook een hele vloot personenauto’s, al dan niet elektrisch. Wat betreft elektrisch – waaronder ook EVbestelwagens en 9 persoonsbussen – het is inmiddels goed voor 14 procent van alle online bestellingen. Horio: “Als een klant bij ons een dieselbus besteld, vragen we altijd even door of misschien een elektrische variant voldoet. Als de lading het toestaat – en de klant moet bijvoorbeeld alleen in Amsterdam zijn – dan kan dat een prima alternatief zijn. Zo’n EV krijgt hij dan voor hetzelfde tarief mee, zo nodig met een gratis parkeervergunning voor een dag. Bijna altijd komen ze uiterst enthousiast terug.” Thom Doorenbosch (MT lid KAV Autoverhuur), Krijn van Aken (Directeur Verhuur Wittebrug & KAV), Mark van der Kallen (CEO Riva Holding) 24 |

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication