29

Verkeersveiligheid: werk aan de winkel! “Verkeersveiligheid is actueler dan ooit; sla er de krant maar voor open! Dat is natuurlijk een goede zaak – en als aanbieder van verkeersveiligheidstrainingen zetten we ons daarvoor al jaren in. Tegelijkertijd is het wrang dat het maar niet beter gaat met de veiligheid op de weg. Het tegendeel is zelfs het geval. Dat gaat ons echt aan het hart. Wat kunnen wij beter doen? Nou, van oudsher focussen we ons hoofdzakelijk op een zakelijke doelgroep. We bereiken daarbij niet de kwetsbare doelgroepen als fietser en e-bikers, schoolgaande jeugd op fatbikes en autorijdende senioren. Bij verkeersveiligheid geldt het cliché ‘it takes two to tango’. Maar hoe bereiken we die kwetsbare doelgroep? Daarvoor hebben we nu trainingen ontwikkeld. En om die te verspreiden hebben we, samen met partners, de Alliantie Stop Verkeersongevallen opgericht. Met als duidelijke doelstelling: 10.000 verkeersongevallen per jaar voorkomen! Bedrijven en organisaties kunnen zich aansluiten en de trainingen gratis verspreiden. De eerste partijen die zich aansloten, kwamen vooral uit ons netwerk, denk aan verzekeraars en leasemaatschappijen. Maar we richten ons op alle werkgevers die verkeersveiligheid een warm hart toedragen. En nu gaat het hard; We zijn afgelopen november begonnen en we kunnen nu al zien dat de trainingen enorm goed worden gevolgd! Scholen hebben het ook omarmd en zelfs enkele fietsfabrikanten. Maar de community moet nog verder groeien. Dan helpt het dat verkeersveiligheid lekker actueel is. Maar de politiek heeft hierin natuurlijk ook een rol. Neem het fietspad; in steden wordt die almaar drukker. We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken naar de cargo-bikes die straks naar verwachting massaal de binnenstad zullen binnestromen als straks de zero-emissiezones van kracht zijn. Daarover zitten we nu ook met het verantwoordelijke ministerie om tafel. Hoe ga je dat het best reguleren? En hoe krijg je meer uniformiteit is de regelingen? Want nu is het zo dat iedere stad weer andere regels heeft ten aanzien van bijvoorbeeld Light Electric Vehicles, ofwel LEV’s. We zitten trouwens niet alleen om de tafel met het ministerie; in totaal zijn wel 40 partijen aangehaakt, waaronder bijvoorbeeld grote posten koeriersbedrijven. Partijen die daadwerkelijk dergelijke voertuigen inzetten. Het wordt echt gedragen door BV Nederland, dat is mooi om te zien. Wat de uitkomst kan zijn? Ik kan me voorstellen dat we bijvoorbeeld aanvullende trainingen voor LEV’s gaan ontwikkelen. Als aanvulling op een brommerrijbewijs. Want je zit natuurlijk wel op het fietspad – of ‘auto te gast-straat’ – met een bonte verzameling ouderen op een e-bike, jongeren op een fatbike met koptelefoon op – en hun bijbehorende stoere gedrag -, een bakfiets vol met kinderen en een vol beladen cargo-bike. Daarom roep ik ook op: sluit je als bedrijf aan bij de Alliantie Stop Verkeersongevallen! We hebben nu al een heel diverse club van bedrijven. Samen moeten we toch iets kunnen doen aan die 1.200 ongelukken (!) per dag. Bedrijven hebben steeds vaker een MVO-doelstelling; verkeersongevallen verminderen past daar prima in; het is een waardevolle maatschappelijk bijdrage. Kortom: wordt ambassadeur! Er is werk aan de winkel! En bezoek vooral ook ons eerstvolgende Stop Verkeersongevallen alliantiedag op 12 november.” Collin Bell is commercieel directeur Verkeersveiligheid Groep Nederland | 29 Column Collin Bell

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication