30

DKV Mobility komt met telematicaoplossing op maat voor fleetmarkt Laden? Kilometers registreren! De elektrificatie van het zakelijke wagenpark zet door, ziet mobiliteitspasleverancier DKV Mobility duidelijk in haar data. Ondanks dalende EV-subsidies en onduidelijkheid over bijvoorbeeld zero-emissiezones. Maar hoe houd je als fleetowner grip op de kosten van het uitdijende elektrische wagenpark? Hoe geef je de transitie verder vorm? DKV Mobility wil met raad en daad klanten bijstaan. Amanda Rasch en Bas Bullens over de ‘tweedeling’ in de markt, grip op de kosten en (eindelijk) weer kilometers kunnen registreren! DKV Mobility biedt toegang tot het grootste acceptatienetwerk in Europa, met ongeveer 67.000 tankstations voor conventionele brandstoffen, ongeveer 710.000 openbare en semiopenbare EV-laadpunten en ongeveer 21.000 tankstations voor alternatieve brandstoffen. Per maand komen er, sinds juni 2023, maar liefst ruim 21.000 laadpunten bij, benadrukt Amanda Rasch, Managing Director DKV Mobility Benelux. Het totaal ligt nu op ongeveer 710.000 laadpunten. Wat er precies binnen hun enorme netwerk gebeurt, is een mooie graadmeter van de stand van de huidige transitie. Zowel Rasch als Bullens, DKV Mobility Benelux Head of eMobility, zien momenteel bijvoorbeeld een verschuiving van diesel van de steden naar de buitengebieden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de komst van zero-emissiezones. Sowieso worden er momenteel heel wat dieselbestelbussen vervangen door nieuwe, schonere exemplaren. Die ontwikkeling heeft vooral te maken doordat er vanaf volgend jaar BPM moet worden betaald over een bestelbus. Maar een groot deel van de doorgaans wat grotere wagenparken met bestelbussen elektrificeert momenteel. Deels omdat ze gedwongen worden door hun klanten of de keten waarin ze opereren. “Als elektrificatie geen optie is, zien we ze uitwijken naar HVO100 diesel waarmee je met een kleine investering toch een groot resultaat kunt boeken in het terugdringen van je CO2-uitstoot. In de truckmarkt wordt dit al langer gedaan, maar je ziet in de fleetmarkt nu ook echt een toename. Het is een tweedeling in de duurzaamheidsstrategie die we momenteel zien: elektrificatie of HVO100. De keuze is uiteraard aan de bedrijven zelf – waarbij ook CNG en LNG als alternatief kunnen gebruikt worden – wij zorgen voor het netwerk”, aldus Rasch. Grip op de kosten De groep bedrijven die inzetten op elektrificatie – en dat geldt helemaal voor bedrijven met veel gele kentekens – zijn daarentegen volop aan het zoeken hoe het slimmer kan. Waarbij vooral grip op de kosten een rol speelt. Bij DKV Mobility is men daarop ingesprongen. En dat begint eigenlijk al heel simpel met het registreren van kilometers tijdens een laadbeurt. “Zoals dat heel normaal is bij brandstofauto’s bij een tankbeurt; het registreren van kilometers geeft een fleetmanager houvast en controle. Bij laden kon dat niet; naar mijn weten zijn wij de eerste die dat nu mogelijk maken. Dus tijdens een laadbeurt, waarbij je doorgaans genoeg tijd hebt, gewoon even in de app je kilometers noteren. Dat kan zolang de laadbeurt duurt. Naast controle, geeft het de fleetmanager inzicht in verbruik en kan je mooi analyseren waar het best geladen kan worden”, aldus Bullens. Amanda Rasch, Managing Director DKV Mobility Benelux 30 |

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication