33

landen op de uitbreidingslijst. Schaalgrootte is nodig met een groeiend aanbod, vooral in deze uitdagende markt, benadrukt Kieft. “Om voor ieder voertuig een optimale restwaarde te krijgen, moet je op vele markten actief zijn. Daarnaast opereren ook onze ‘inbrengende’ klanten, zoals leasemaatschappijen, steeds internationaler. Die hebben ook vaak hun eigen remarketingplatform, wij worden met onze expertise ingeschakeld om de doorgaans wat moeilijkere auto’s te vermarkten. Bijvoorbeeld auto’s met hogere kilometerstanden of de minder gangbare modellen.” BPM-afschrijvingstabellen Het terrein van BCA weerspiegelt ook een andere trend in de markt: die van een hoge nieuwverkoop van bestelauto’s. Vanaf 2025 moet er BPM worden betaald op bedrijfsauto’s wat ze stukken duurder maakt. Dus BV Nederland slaat nu nog snel nieuwe bussen in. Waarbij de ‘oude’ bestelauto’s en masse bij BCA binnenkomen. “En dat zal dit jaar nog wel even blijven”, aldus Kieft. Al die bussen zullen bij BCA weer een nieuwe eigenaar vinden, maar die voortdurende wijzigingen in fiscale behandeling van voertuigen is wel een uitdaging voor BCA. “BPM-afschrijvingstabellen veranderen ook voortdurend, milieuzones komen; al die veranderende wetgeving heeft consequenties op de veilingen. Dat maakt het soms wel eens lastig.” Zoals nu ook de elektrische auto’s die vijf jaar geleden tegen 4 procent bijtelling massaal de leasemarkt bestormden. Die komen nu allemaal de tweedehandsmarkt op. De ‘oudere’ Jaguar I-Paces (0% bijtelling) en Model 3’s worden inmiddels regelmatig geveild. BCA heeft tweemaal per week speciale veilingen ingericht voor batterij-elektrische auto’s. Veel van die auto’s ziet Kieft naar het buitenland vertrekken. “De weg naar de particulier is in Nederland nog moeizaam. Wij zoeken voor de klant de beste afzetmarkt; een I-Pace of model 3 wordt in een veiling in heel Europa te koop gezet.” Fietsveilingen Daarbij verzorgt BCA ook eigen veilingen voor enkele grote leasemaatschappijen. En bijzonder: BCA houdt nu ook fietsveilingen. Daarin niet alleen de e-bikes die hun leasecontract hebben uitgediend, maar ook motoren en scooters. Kieft: “Het is nog niet groot, afgelopen jaar hebben we er 1000 afgehamerd, maar wel groots. Het gaat om forse bedragen, soms wel 4.000 euro. En de zakelijke markt heeft de fiets omarmd, dus we verwachten een flinke groei.” De kopers van deze bike-veilingen zijn voornamelijk fietsdealers en – handelaren. BCA houdt alleen B2B-veilingen. Maar ook garagebedrijven willen voor hun vervangend vervoer wel eens overstappen naar een (tweedehands) e-bike. “Op die manier monitoren we voortdurend de markt. Waar zitten de inbrengende partijen en de kopers? Veilen is natuurlijk vooral een zaak van vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dat doen we uiteindelijk al tientallen jaren. Met succes.” Financieel directeur Hans Kieft van BCA Autoveiling “Alles staat en valt met een goede taxatie” Naast de vele veilingen die BCA jaarlijks organiseert voor haar klanten, koopt BCA ook rechtstreeks auto’s in. Voor de klant betekent dat een gegarandeerd bod, dus meteen opbrengst. Dealers maken er bijvoorbeeld gebruik van, maar BCA zit ook achter de ANWB Verkoopservice, dat auto’s van particulieren inkoopt. Inspecties worden door BCA uitgevoerd. En soms worden elders ook wel de krenten uit de pap aangekocht omdat ze bijvoorbeeld een tekort op een bepaalde markt kunnen vullen. Maar alles staat en valt met een goede taxatie, benadrukt Kieft. “Met BCA MarketPrice ontvangt de klant heel snel een waardebepaling voor de (inruil)auto. Die is niet alleen gebaseerd op externe bronnen maar ook door die enorme bak met data over restwaardes die we in huis hebben. Bedenk: de marges zijn vaak smal, als je er 5 tientjes naast zit kan dat gevolgen hebben. Of de auto blijft te lang staan, wat ook geld kost. Dat willen we uiteraard ten alle tijden vermijden!” | 33 BCA Autoveiling

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication