34

MobiLease: E-bikes leasen zonder ‘typische lease-ergernissen’ “Fietslease is niet moeilijk, maar je moet het wel goed doen” Een fiets van de zaak is een van de meest gevraagde secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook werkgevers hebben het omarmd, of het nu vanuit oogpunt is van goed werkgeverschap, duurzaamheid of vitaliteit. De acceptatie is er. Tenminste, als werkgevers grip hebben op de kosten, er een goed fietsplan aan de basis ligt en er een serviceapparaat beschikbaar is. Zaken die de oprichters van MobiLease, Arnoud Broers en Marcel Swaak, met hun leaseverleden als geen ander beheersen. Maar hun fietsleasebedrijf moest dan wel zonder ‘typische lease-ergernissen’ van de grond komen. Waar ‘gewone’ autoleasemaatschappijen de fiets er vaak bij doen, heeft MobiLease zijn propositie volledig op de e-bike afgestemd. Het bedrijf bestaat sinds 2016, was de partij achter heel wat e-bike projecten van de overheid, diverse gemeenten en bedrijven. Ook ontwikkelde het een eigen ‘zorgfiets’ voor thuiszorgorganisaties die gek werden van al dat autogebruik (vaak met de privéauto) in de stad met bijbehorende kosten, parkeer- en fileproblemen en berg aan administratie. Maar de fiets van de zaak kreeg pas echt vleugels toen de bijtellingsregeling in 2020 werd ingevoerd. Werkgevers konden daardoor de fiets buiten de WKR houden en werknemers vonden de bijtelling van 7 procent duidelijk en acceptabel. Sterker nog; werknemers wilden erg graag een lease e-bike! Al snel groeide bij sommige werkgevers het leasefietspark fors. Daarmee ook het belang van een kwalitatief goede aanbieder. Broers: “Een leasefiets is natuurlijk geen leaseauto en daarom ook een ander product dat zo zijn eigen aanpak behoeft. Die focus hebben wij hier bij MobiLease meteen gehad. Dat heeft er onder andere voor gezorgd dat we eigen servicemonteurs hebben rondrijden, eigen dealerships hebben opgebouwd, zelf de remarketing doen en zelfs een eigen vervangende fietsleasevloot hebben. Maar het verschil zit hem ook sterk in de voorwaarden van het contract.” Door de sterke groei van MobiLease in de afgelopen tijd verandert de organisatie snel. De markt biedt bovendien nog veel kansen. “Daarom zijn we op zoek gegaan naar iemand die ons kan ondersteunen bij het vormgeven van de volgende fase”, zegt Swaak. “Zo kwamen we uit bij een ‘oude bekende’ Ronald Postma,” vult Broers aan. “Nadat Ronald gedurende 25 jaar diverse rollen en posities in de wereld van zakelijke mobiliteit heeft vervuld, investeert hij nu in bedrijven die nieuwe mobiliteitsoplossingen bieden die aansluiten bij de behoeften van werkgevers.” Sinds 1 maart heeft Ronald dan ook de rol van Executive Advisor op zich genomen bij MobiLease E-bikeleasing. (vlnr: Marcel Swaak, Ronald Postma en Arnoud Broers) “Drama’s!” Die voorwaarden bepalen bijvoorbeeld de afkoop van het fietsleasecontract mocht een werknemer eerder uit dienst gaan. In leaseautoland leidt dit niet zelden tot onenigheid tussen werkgever en werknemer. Of zoals Broers het omschrijft: “Het leidt tot drama’s!” MobiLease wilde daar vanaf de start meteen duidelijkheid over geven: is het contract over de helft: dan wordt er maximaal drie termijnen in rekening gebracht als de e-bike eerder terugkomt. Is het contract nog niet op de helft: dan vier termijnen. Swaak: “Waarom zou je het aan de voorkant allemaal zo moeilijk maken? Bij ons ook geen verschillende onderhoudspakketten zoals bij onze concurrenten of bepalingen waarbij het eerste jaar maar voor maximum 150 euro mag worden gerepareerd. Bij ons zit gewoon alles in de leaseprijs inbegrepen. Van het opstappen tot het inleveren van de fiets. Aan eigen risico’s doen we ook niet.” 34 |

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication