39

ABS heeft vorige maand de zogenaamde Intelligent Damage Detection software geïntegreerd in het Online Schademeldplatform Zowel Stolk als manager Operations & Commercie Edward Reinderts kunnen dergelijke ‘innovatieve’ oplossingen wel waarderen. Sterker nog, ABS heeft een eigen innovatieteam dat voortdurend op allerlei vlakken bedenkt en implementeert. Trots zijn Stolk en Reinderts bijvoorbeeld op het nieuwe platform van de ABS Academy, voor training en opleidingen. Iedere medewerker heeft toegang tot deze digitale leeromgeving. Ook wordt er een programma uitgerold om potentiële ABS ondernemers in schadeherstel te helpen. En dan is er nog kunstmatige intelligentie, ofwel AI, waarbij het intakeproces verder geautomatiseerd wordt. ABS heeft vorige maand de zogenaamde Intelligent Damage Detection software geïntegreerd in het Online Schademeldplatform. Deze technologie gebruikt AI om schades aan auto’s snel en nauwkeurig te detecteren. Door automatisch de afmetingen en contouren van beschadigde delen te identificeren en te meten kan een gedetailleerd schaderapport opgesteld worden. Het minimaliseert menselijke fouten en helpt om de schademelding sneller te verwerken. Het project wordt in samenwerking met dataleverancier Solera opgestart. “We gebruiken natuurlijk al langer data in ons herstelproces, maar nu gaan we echt naar een level 3.0. Data waarmee we ook onze opdrachtgevers zoals leasemaatschappijen en verzekeraars kunnen laten zien hoe we bijvoorbeeld tot een prijsopbouw komen en met welke ontwikkeling we te maken hebben. Het onderbouwt onze communicatie richting opdrachtgevers, want uiteindelijk moet je het in gezamenlijkheid doen”, aldus Reinderts. Op de borst kloppen Om in sporttermen te blijven: iedere schade aan een voertuig is voor ABS een wedstrijd an sich. Men wil winnen, om de klant tevreden te houden. Volgens coach Marc Lammers mag ABS dat best meer naar buiten brengen; mogen de schadeherstellers zich best vaker op de borst kloppen. “De klant krijgt immers gewoon een zo goed als nieuwe auto ervoor terug! Dat raakt hen. Jullie hebben een ontzettend dankbare en mooie taak, wees daar trots op!”, aldus Lammers in zijn peptalk richting een instemmend publiek. Stolk benadrukt het belang van tevreden klanten; bij ABS ligt die klanttevredenheid op een hoge 9,1. “Dus we doen wel degelijk iets goed”, aldus Stolk. Ondertussen investeert de keten niet alleen in de eigen (digitale) processen, maar ook in opleidingen om bijvoorbeeld de nieuwe Aziatische merken aan te kunnen. | 39 Daarbij loert altijd het risico dat een bepaald merk over een paar jaar weer van de markt wordt gehaald, erkent ook Reinderts. “Maar ondertussen zien we de auto’s wel in de werkplaats binnenkomen. Dus daar moet je wat mee teneinde de klant tevreden te houden. Ook hier geldt doorzettingsvermogen en vastberadenheid, cruciaal om obstakels te overwinnen en doelen te bereiken. En om uiteindelijk schadeherstel ook in de toekomst mogelijk te blijven maken.” ABS in cijfers ABS Autoherstel

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication